BBC-standard after the
elections?

How did the public broadcaster’s evening news program
change during the first week after the election?

AN ANALYSIS BY REPUBLIKON INSTITUTE

y  REPUBLIKON
l INTEZET

2026 April




INTRODUCTION

One of the key projects undertaken by the Republikon Institute last year was an
extensive 11-month monitoring of public media. From February to December, we
closely watched and analyzed all of M1’s 7:30 p.m. news broadcasts. Our findings led
us to conclude that the public media operated by MTVA falls short of meeting public
service standards. The news program displayed a clear bias toward Fidesz-KDNP,
predominantly conveying the political narrative of the ruling parties. The experts
and politicians featured in the segments were overwhelmingly affiliated with these
parties, while opponents, particularly the Tisza Party and Péter Magyar, were
depicted in a highly disparaging manner. Moreover, the majority of political news
sources were outlets tied to Fidesz and its inner circle, including Magyar Nemzet,

Origo, and Patriota.

However, since Tisza's electoral victory, a number of unusual developments have
occurred within the public media studios—actions that would have previously been
regarded as anomalies. Notably, Péter Magyar made appearances on two programs,
the news began citing independent media sources, Endre Hann conducted a studio
interview, and public media even covered one of Republikon’s studies and
conferences. Yet, the question arises: Are these gestures indicative of genuine
change, or is public media merely adopting a more sophisticated form of

propaganda?

To address this question, Republikon has resumed its monitoring of public media,
focusing on the 7:30 p.m. M1 news broadcasts from April 13-19, the week following
the election. We will compare this data with the same period in 2025 to measure

how much public media has evolved over the course of a year.



RESULTS

Between April 13 and 19, 2025, political news accounted for 75.8% of news
broadcasts, totaling 4 hours, 30 minutes, and 11 seconds. Of this, 2:35:40 was purely
domestic news, 1:24:16 was a mix of domestic and foreign affairs-related news, and
only 0:30:15 was purely news regarding foreign affairs. Meanwhile, in 2026, during
the same period, political news accounted for slightly less time—4 hours, 13
minutes, and 46 seconds—but the proportion of news not even touching on
domestic politics was significantly higher, at nearly 29% of all political news,
whereas last year at this time that figure was just 11%. Political news was distributed

as follows during the two weeks examined:

Breakdown of political news by category Breakdown of political news by category
during the 2025 study period during the 2025 study period
‘ 58%
64%
m Domestic politics m  Domestic politics
= Foreign policy m  Foreign policy
® Foreign policy with domestic relation m  Foreign policy with domestic relation

What stands out immediately is that, while the proportion of purely domestic news
stories remains consistent, there is a notable increase in the number of foreign
policy news stories lacking domestic implications. In other words, segments that

touch on domestic politics have become significantly shorter overall.



The situation becomes even more intriguing when we analyze how the portrayals of
pro-government and opposition politicians have evolved over time. We investigate
the amount of screen time allocated to these politicians, including both images and
audio, and how public media frames them—whether positively, negatively, or

neutrally. The data for the two-week period is illustrated in the figure below:

Breakdown of politicians' screen time in 2025 and 2026 during the
period from April 13 to 19

0:43:12
0:36:04 0:36:10
0:36:00
0:28:48
0:21:36 o1get
0:15:45
0:14:24
0:09:20
0:07:12 - N
0:01:570:01:30 0ot 0:03:21
0:00:00 .
0:00:00 —
Positive Neutral Negative Positive Neutral Negative
(pro-government)  (pro-government) (pro-government) (opposition) (opposition)  (opposition)

2025 m2026

In 2026, the proportion of neutral portrayals of politicians in public media has
increased significantly for both pro-government and opposition figures compared
to the previous year. Notably, the only explicitly negative portrayal was of Péter
Magyar, who was depicted unfavorably in a segment titled “Péter Magyar
Threatened the Public Media on Public Media.” This report highlighted his decision
to avoid answering a question about protected gasoline prices, which subsequently

gained viral attention.

In contrast, the same broadcast featured a positive portrayal of the opposition,
showcasing Laszlo Toroczkai’s interviews from that day. During these segments, the
president of Mi Hazank criticized the previously discredited Tisza leader,

emphasizing the need for accountability regarding alleged excessive power.



Interestingly, Péter Magyar was also presented in a more favorable light during a
discussion about how Tisza plans to allocate committee and vice-presidential
positions more fairly to its opposition. It's worth noting that pro-government
politicians had minimal appearances in the seven broadcasts examined in 2026,

resulting in no positive or negative portrayals.

Looking back at the previous week in 2025, public media directly interviewed 16
politicians: 11 from Fidesz-KDNP, 3 from Mi Hazank, and 2 from Jobbik. However,
following the election, only one interview with a pro-government politician—
featuring Gergely Gulyas—was aired on the M1 news program, while opposition
politicians made statements on nine separate occasions. Among these, Péter
Magyar appeared most frequently, with Laszlo Toroczkai and Gergely Karacsony

being featured multiple times in the broadcasts.

In terms of expert interviews, last year saw 26 experts discussing political topics, all
affiliated with Fidesz. By 2026, although Fidesz experts remained the majority
among the 14 total speakers featured, the landscape shifted slightly with the
inclusion of more independent voices (three experts). While two of these
independent insights focused solely on foreign policy, excerpts from the previously
mentioned interview with Endre Hann were also highlighted, indicating a gradual

diversification in the perspectives presented.

The sources of the 41 news items cited at this time last year were also highly biased,

breaking down as follows:

MTI: 1

Fidesz media: 26

Independent media: 5

International media: 9
In contrast, in 2026, the 26 news sources cited:

e MTI: 2
e Fidesz media: 7

¢ Independent media: 9



e International media: 8

The analysis reveals a significant diversification of news sources during the period
under review. Notably, independent domestic media did not outnumber references

from government sources at any point throughout our study.

A key focus of our research has been the public perception of Viktor Orban and
Péter Magyar. During the week we examined last year, Viktor Orban was mentioned
45 times, with our qualitative analysis indicating that these references were
overwhelmingly positive, scoring around 0.85 on a scale where a positive mention
is rated 1, neutral at 0, and negative at -1. In stark contrast, Péter Magyar's name
was mentioned 132 times and received a score of -1, reflecting a consistently

negative portrayal.

By 2026, however, the landscape had changed considerably. While Orban's
mentions decreased to 41, Magyar's increased to 173. Although Magyar's name is still
mentioned more frequently, the context has shifted from solely negative to a more
balanced representation. In fact, both figures rated exactly 0, indicating a
completely neutral portrayal during that week—Magyar's negative and positive
mentions had balanced out, while Orban's references remained primarily neutral
and brief.

A particularly intriguing aspect of the analysis is the language used around Péter
Magyar’'s name. In 2025, the term “Ukrainian/Ukraine” appeared 38 times in
connection with Magyar, alongside references to Kinga Kollar, who was reported to
be working against Hungary in the European Parliament (17 mentions), and the term
“Pride,” which was mentioned 5 times, despite Magyar's careful avoidance of
addressing the demonstration (though reports suggested he secretly supported the
event). By 2026, the language shifted significantly, with the phrases most commonly
associated with Magyar being “Tisza Party” (21 mentions), “spoke” (19 mentions),

and “future prime minister” (17 mentions).



Additionally, it is worth noting how often terms used in the pro-government

narrative appeared across the news coverage.

Expression Migrant/migration War Peace Sanctions Sovereignty  Soros
In total — 2025 17 61 39 14 7 2
Average by
broadcast — 2025 2,42 8,71 5,57 2 1 0,29
In total — 2026 19 31 26 9 3 0
Average by
broadcast— 2026 2,71 4,43 3,71 1,29 0,43 0

Only the term “migrant/migration” saw a slight increase; however, the number of
mentions of all other terms decreased significantly. This is particularly true of the
term “war,” which fell by roughly half (even as the main topics of foreign policy

blocs are currently Ukraine and Iran).

CONCLUSION

Overall, it can be concluded that while the news report indicates public media did
not abruptly shift to the BBC standard—which they themselves frequently
reference—after April 12, the coverage has become significantly more balanced
compared to the same period last year. It remains clear, however, that the media
tends to treat the ruling parties with more leniency than the opposition. They also
seem to refrain from mounting a dramatic rearguard action against the Tisza Party
in their news coverage. Nonetheless, there are still numerous stories that, although
not accounted for in our methodology, appear to convey negative sentiments about
the Tisza Party. For example, instances where a statement from a German Green
Party MEP is amplified and presented as if it reflects the official stance of the entire
European Union regarding their expectations of Péter Magyar's government.
Despite this, a noticeable degree of self-restraint is evident in the programming, as

the data confirms. It will be crucial to repeat this research over a more extended



period once the Magyar government has commenced its work and initiated the

promised structural changes.



