
THE STATE
OF THE MEDIA

IN THE VISEGRAD
COUNTRIES

ediTed By dÁNieL MikecZ

AUTHORS:
GÁBOR HORN • BłAżej LeNkOwSki • ŠÁRkA PRÁT • GÉZA TOkÁR



THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD

COUNTRIES
edited by dániel Mikecz

Published by the Republikon institute

ISBN 978-615-6300-01-0

2020



�

The publication is supported by the Friedrich Naumann Foundation for Freedom. The Friedrich Naumann

Foundation for Freedom is not responsible for the content of this publication, or for any use that may be

made of it. The views expressed herein are those of the author(s) alone. These views do not necessarily reflect

those of the Friedrich Naumann Foundation for Freedom.



3

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

Table of contents

Editor’s Note . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

Gábor Horn: Media education: weapon of the weak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

Błażej Lenkowski: The importance of a well-Functioning Public Media:
The case of Poland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Public Media in Poland: Pathologies and the Involvement
in the �0�0 Presidential Campaign . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Why Public Media Shall Differ from Commercial Media Outlets . . . . . . . .17
Institutional Background for Building Non-Partisan
and Well-Functioning Public Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Recommendations on Creating Well-Functioning Public Media . . . . . . . �1
References . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . �3

dr. Šárka Prát: How to Strength independent Media in Visegrad Group . . 23
References . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

Géza Tokár: Movements and journalists – The Role of the Media in Slovak
Structural changes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
The Landscape of the Slovak Media – Pluralism and Frontline Struggles . . 35
The Political Environment and the Slovak Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Risks and the State of Media in Slovakia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Scandals, Society and Media Involvement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
The Gorilla scandal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
The murder of Ján Kuciak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4�
Conclusion – The Future of the Slovak Media: Mediacracy,
Partial Media Capture or the Role of The Watchdogs? . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
References . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Authors of the Volume . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47





5

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

Editor’s Note

It is beyond any doubt that free press and freedom of speech are crucial prerequisites
of democracies. These rights should not be taken for granted, but the freedom of
press should be evaluated continuously. As the recent developments in the Hungary
demonstrate, the freedom of speech does not necessarily ensure freedom of the
press, which also depends inter alia does on the structure, the financing of media,
and on a credo of journalism. The recent conference of Republikon Institute
investigated the current media landscape in Hungary. Our aim was to start a
discussion on the media consumption patterns, the ownership structure in the media
and the distorting effect of advertising by the state and state-owned companies.
Furthermore, a second panel was also planned for journalists to share and discuss
their experiences about political pressure on the press.

In Hungary, the populist Orbán regime distorts the media landscape by channeling
state funds to government-friendly media outlets. While the government claims that
the press is free, the public broadcasters are echoing directly the government’s
propaganda and the oligarchs of the government shut down Népszabadság in 2016,
the country’s independent and biggest daily newspaper. Also, the oligarchs bought
all regional daily print newspapers in 2017. Thus there is free speech in Hungary,
however access to independent journalism is restricted. One strategy to overcome
these difficulties is to rely on the support of readers and crowdfunding campaigns.
On the other hand, fake news is distorting the free press as well. In contemporary
societies many people spend much of their time as consumers and also as producers
of media content. However, users and readers are not always aware of their media
usage and the reliability of sources. The refugee crisis proved, how easily people
could be manipulated by biased media outlets. Young people are much more
exposed to this, since social media is their primary source of information, where much
unverified information circulates. The youth from deprived regions are in addition
much more vulnerable due to the lack of proper literacy socialization. Moreover, anti-
democratic and populist political forces have a stronger presence in social media.
Another crucial point is the pressure on independent and public media by the
government. Thus, we want to tackle the problem of poor media literacy, which is a
hotbed of exposure to radicalisation, political manipulation and the lack of self-
representation of marginalized groups in the media. Our project, wishes to assess the
state of independent journalism in Hungary and promote the idea of conscious media
consumption. We also aim to assess the best to practices of financing independent
journalism and raising media literacy. Also, as part of the project experts will discuss
these issues with young Hungarians.



6

Gábor Horn
Media Education:
Weapon of the Weak
Our depressing privation is that, for years, public education in Hungary has not
incorporated anything essential about the digital world into the curriculum; media
consumption awareness, critical and sceptical internet use. Additionally, the internet
and the digital picture have sadly been underrepresented in Hungarian grammar
schools as an opportunity and method, as a means for promoting the teaching of
traditional general education subjects. This Spring, the pandemic lifted the time
capsules of the 20th Century with coercive force. The work of open, progressive and
diligent educators towards modernisation should be continued, building on their
valuable experience and conclusions. The misfortune in front of the smartboard, the
ridiculous attachments, the sour world of overhead projectors and photocopied
worksheets must be forgotten. Look for yourself! What an innocent and well-
intentioned phrase, still it typically remains an outsider. Children do nothing else but
look into things. For them, digital repositories, lexicons, encyclopedias are not opaque
and distant: they are comfortable, familiar parts of their everyday lives, sources of
inexhaustible and fully comprehensive knowledge. About basketball shoes, Tesla, the
germination of wheat grains, the ingredients for pizza dough, the history of hobbits, the
Mozarts of electronic music, the conditions of deep-sea diving. If the teacher says it
is interesting enough, then II. Ferenc Rákóczi, covalent bonding, bauxite mining.

Within this case, there are two tasks, because as Lilla Hargitai summarizes, the
media is both a subject and a tool. As she writes, “the media weaves through our
lives. The tools used in education, such as games, infographic, image, or moving
image, all contribute to the development of the following important skills: 1. Vision
(detection, perception, observation), 2. The use of form and space through the
application of the arts, 3. The malleability of the physical and aesthetic character of
the materials around us, its role in expression, recognition, 4. Public awareness,
5. Social, human and natural knowledge by experience, 6. Aesthetic sense, social
sensitivity: moral aspects.”

The first task is to channel the already existing abilities of children, the work they
have already done, into their school life. It does not matter if the particular lexical
knowledge they absorb from their phone is useful or not, the method works, and
there can be no doubt about the proficiency of the users: just ask a fourteen-year-
old about their momentary pain, if they have a few extra hours.

Thus, rather than teaching kids about this in a condescending manner, as if we could
remotely grasp the mind-boggling speed at which they look for things, we could use



7

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

what they know. It is necessary to find time for their independently orbiting topics to
make ground, which at the same time makes their obtaining of institutional, general
knowledge within groups to be smoother and more continuous. As Andrea
Alexandrov writes, ideally, “consumer behaviors typical of children (pace, creativity,
interaction, etc.) attract them back to school.” Whether it is a freely chosen or school
topic, two new challenges arise from its. Although it is certain that a child, from its
own perspective, is much more unhindered on the internet, schools are responsible
for ensuring that, in addition to accessibility, the parameters of caution, attention,
and a credible internal censorship are developed. Under fortunate circumstances,
conversation to this end are not a duty, but the need of schools for spiritual freshness.
After all, regardless of internet use, students should be encouraged and taught use
to critique resources and form autonomous opinions. If it does not work on its own,
pre-planned, modular lessons are required that generally talk about the meaning of
media literacy and address particular issues surrounding internet project work.

And this, like mathematics and Hungarian, must be in place from reception to
graduation, since, as Dr. Zsuzsanna Horváth writes, “media awareness is relevant at
all levels of education. Valid knowledge, personal civil rights, personal socialisation
factors, learning, civic, working in real-life situations”. As well, “media education
prepares for a participatory culture of democracy also for the development of a
meaningful and valuable interpretive, activity-focused, critical attitude which is
conscious of the influence of the media on the shaping of everyday life”.

Thus, what should be avoided, is a three-day rushed thematic media lesson, where
the teacher ingrains the BBC’s code of ethics, without them or the child having any
substantive knowledge of the UK media network. What is to be strived for is the
transfer of flexible and combinable knowledge, which in the present helps and makes
school learning safe, and in the future, with social awareness, Hungarian lessons and
the pre-graduation psychology module, creates a reflexive relationship with the
sociological and psychological aspects of the media and the digital world.

The other task is less an intellectual test, and more a question of the ability of
colleagues to let go of the reins.

As I indicated in my May HVG article, it is important to pay attention now to the
positive lessons learned from failed digital learning and the changing successes of
distance learning. Primarily, in the more fortunate areas of the country at least,
this is possible and good. It is good for kids to learn from each other, to share with
each other what they have learned through digital research. In homes where there
is no shortage of computers and telephones, this is the substantive part of
learning: chat, task sharing, coordination. Let’s not put the children in a situation
where there is shooting.



8

It will be even better once the pandemic is over, so that the thought of quarantine is
not a strain on anyone. As proven, even then, children do not have to sit on the bench
for eight hours five times a day.

As I wrote in the spring, “We should appoint a day that is individual or grouped, but
definitely about independent research. Let’s keep one of the five days when children are
not locked in and tied to a chair, when they do not receive points on the based on some
outdated nonsense criteria, when no one is disgusted with them for going at a different
pace - for this day we should suspend the normative tempo delusion, there will be no
standards, there will be no alignment. What there will be: the key to the treasury of all
subjects, all arts, all sciences, and possible future professions - immersion. Depending on
their age and habitus, children will take up a research topic alone or with peers, in a
museum, library, archive, school computer room, or at home.”

Irrespective of media education, this also raises the question of the genuine role of student
governments in Hungary. Where is the imitation of a seemingly proven Western pattern
and how real is a group with an autonomous will? It would also be worth rethinking our
views on this and give more power to the elected representatives of the children.

Thus, first of all, we need to think about how the existing screen dependence of students
can be made useful as part of traditional lessons, what optional topics we could include,
what information and other surrounding programs would be needed, and what
opportunities this would open up outside of school.

The next important set of problems is, to some degree, also related to the lessons learned
from quarantine. More images, even more visual content - including a lot of aesthetic, art
history, significant film history - have become digitally available in response to the
pandemic in museums, galleries, and cinemas.

Whether as part of the above-mentioned informative lessons or integrated into the
curriculum of humanities, we should start talking about image dumping, selection, the
subjective and canonical distinction between valuable and worthless, and the peculiarities
of taste.

The film history to be included in the curriculum will be important in its own right and will
contribute towards familiarity for children, serving additionally as an aid to history,
Hungarian and social studies classes. Let’s expand the curriculum, and raise questions
that are within a reasonable timeframe to the student, and can be discussed with parents
and grandparents.

During socialism, the social scissors were more closed, deep poverty did not exist and
there was less segregation amongst the Roma. In what way is this true, and how can it be



9

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

a bloodthirsty lie? Discuss what it meant to be an opposition artist, what characterized
Aczél’s cultural policy, what did the Poverty Support Fund do?

After the amnesty, the rigor of the dictatorship softened and political exclusion eased.
What is revealed from shocking Károly Makk's kind of love, and what about Péter
Gothár's infinitely entertaining spirit of the age, Stop from Time? Does admiring cola
or rock ‘n roll mean anything to a child today? What does the concept of ideology
mean? What family stories define a child’s image of socialism?

The Jewish community in Hungary live mostly in the capital, after the assimilation
they prevailed in the urban, bourgeois and intellectual environment. What was the
life of rural Jews like before World War I? How is it similar and different from that of
Christian peasantry, what of this can you see in the Right’s Rebellion? What does
the concept of ritual mean? What does it mean to be born into a community and
choose a community?

Basic questions, that we should also think about sometimes. Questions that really
bring to life family memories, stories, bring to the fore and personalize issues of
history and questions surrounding society.

Like all art inclusions, watching movies fosters empathy for the interiorization of a
new, unusual, non-personal point of view. In Hungarian lessons, let’s talk about non-
verbal storytelling. What does the relationship between form and content mean?
When a student scrolls on Instagram or Pinterest, they put together some narrative
from the images they see there. What makes it different in a movie? What kind of
directorial, cinematographic tricks can be discovered in a film that is meant to express
the mood of the actors or events? What will make our relationship to visuality
conscious? Let the kids, who are constantly photographing, learn something about
what’s going on in the minds of a professional photographer when they merge
technical, storytelling, and aesthetic considerations.

In the same way, it is necessary for the history of Hungarian painting to play a greater
role in public education. During quarantine, digital exhibitions in the long-awaited
harmless freedom allowed classes to take advantage of the aforementioned free days
in the museum and discover the connection between historical painting and the
revolution, what social messages the twentieth-century avant-garde painting
encoded, what did the close collaboration between underground music and
conceptual art means under socialism.

Thus, this is the next level that uses new knowledge sources to support the standard
curriculum. At the same time, Hungarian teachers are being forced to think about
attitudes towards visuality and verbality in children.



10

Rather than the obsolescence, shortening, and siplifying of Jókai, Gárdonyi, Fern
Molnár, Kosztolányi, and others, the posted readings could be supplemented. Let’s
be aware together that as long as scrolling defines the everyday lives of children with
such force, they will be able to pay attention to letters with a different intensity. For
now, we will not overturn the power of scrolling, but we will also not have to adapt to
it in the ways listed above. For individuals, classes, readings, topics must be enjoyed,
accepted, if necessary, visualised, using fine-tuned solutions.

As for building on the existing curriculum, teaching media awareness is the most
difficult task. As Csilla Herzog and Réka Racsko summarize, according to NAT, the
goal of teaching is “to enable students to become responsible participants in the
mediatised, global public, to understand the language of new and traditional media,
to develop critical attitudes and to master action-oriented behaviour, which is
inherent within the culture of democratic participation."

To do this, it would be incredibly important for the government to let go of the
nonsense that politics has no place in school, and needs to change its
communication. It makes sense that the responsible participants of the public, even
beginners, should be able to assess different worldviews, attitudes, and feelings, to
tolerate them, to comment on them, to judge them. This is an extremely complex
task for a teacher. Preparing for this must not affect the current Hungarian party
politics, but it must clarify the theoretical, ethical and technical foundations
concerning the media and power.

All of this concerns another subject, English. Children who excel the high school level and
are blessed with a good sense of languages also often suffer from a lack of technical
vocabulary at foreign universities. Obviously, this problem can be solved over in the long-
term period of time with expertise. In the meantime, however, it is easy to see that reading
the English and American press will move the matter forward. We need to find time for
common readings and interpretations. Let's open a case. This and that happened in the
White House. How many ways have all the factual, simple reports reported all this? How
many opinion articles does a particular profile newspaper contain? What is the
significance of a seemingly abstract journalistic debate, how much can a long, intricately
written article affect the will of the electorate? How do telegraph offices work abroad?

Going around these issues will fit into time in only a few places, which is why with the
concept of László Hartai, a cross-curriculum will be needed. As he writes, “the cross-
curricular form often reaches students with certain media education abilities who would
be excluded from media education organized in a self-paced classroom.” At the same
time, all this needs to be reformed, as Hartai also claims that “the widespread form of
cross-curriculum blurs and defocuses the content of media education. The knowledge
content related to the subject decreases, it is unclear who should teach the media and



11

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

with what kind of expertise/qualification. Evaluation (and thus the effectiveness of
development) is difficult to implement and interpret. In this context, the prestige of media
education at school is declining, although education actors recognize its importance.”

In this case, too, it should be noted, of course, that children’s news consumption is
visual and takes place on YouTube. On YouTube, an infinite number of partially harmful
and deceiving videos are the underlying problem. At least as important, however, is to
talk about the adverts that appear in incredible numbers, the psychology of advertising,
and the concept of manipulation. What effects can an ad have? How can you stereotype
your characters and target audience? What makes a social ad offensive and
progressive? Consider the words of Andrea Alexandrov: “Advertising is particularly well-
suited to discussing the phenomenon of stereotyping, and while it seems obviously
more painless to use commercial advertising in this regard, it can be a serious
educational benefit when students experience the change of perspective that is so
common in social advertising that aims to break down panels of superficial or prejudiced
thinking. The next aspect of the analysis of advertisements, the topic of identity and
pattern-following, is also connected with lessons for primarily educational purposes
(class teacher, morality). When we examine what behavioral patterns are displayed as
attractive, whether in connection with a product, or vice versa, which patterns they have
deterred and at the same time “protect” us through the use of a product or service, the
society of our time is already in the field of the role opportunities, and we can be aware
of our own attitudes towards these roles.”

Of course, how much time will come to these seemingly abstract questions is another
matter. A significant proportion of domestic schools simply lack resources.
Addressing this is not one of the theoretical problems of media education. The lack
of time and money is serious, and many of us have written a lot about it. An
integration program needs to be developed to sees digital vocational training as the
most fundamental opportunity for social mobility.

Thus, this primarily concerns the significant development of IT education, however,
media education is not independent of all of this either. Clearly, only a person who
can adequately filter out the deceptions, abuses, and misconceptions of the digital
world can meet the challenges of a digital job.

In summary, teacher training and the rethinking of the curriculum should keep the
following goals in mind.

In media education, a distinction needs to be made between the problem of the topic
and the use of tools. Quarantine experiences and the amazing digital confidence of
children need to be integrated. All this should be underlined with information that
educates caution and reflection. Opportunities for out-of-school learning should be



1�

considered. In the spirit of the basic curriculum's commitment to Hungarian culture,
we must delve deeper into the history of Hungarian film and painting. It is along this
line that cross-curricular approaches to media education need to be rethought.
Children should be introduced to important English and American papers. In the
poorer parts of the country, the promise of progress must be built on IT classes and
media education.

I wish my colleagues good work and open thinking for all this!



13

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

Błažej Lenkowski
The Importance of a Well-Functioning
Public Media: The Case of Poland

The crisis of the public media in Poland and the related pathologies have been growing
for years. The phenomena that are particularly shocking today – especially since Jacek
Kurski, a politician of the United Right party, took over the reins of the public television
(TVP) – but they actually have their origins in a faulty legal framework in which the
Polish public media operate in, and, until recently, a widely accepted disregard for the
mission and tasks that they should perform.

The legal framework of the public media has made them become prey for the right-wing
political camp that managed to seize power in the country. The eventual current extent
of blatant pro-ruling-camp propaganda spewed by the public media was dependent
solely on how decent the officers appointed by politicians and managing these media
outlets are. It is no coincidence that at the helm of the Polish public television stands
Jacek Kurski – the propaganda farce he has transformed these media outlets into is not
an accident either. This ready-to-go tool was almost waiting for some cynic who would
overtly abuse it with the full support of the ruling political camp.

As a result of such a legal framework and growing cynicism of politicians, lack of any
scruples when fighting for power, and an ever-growing disregard for the unwritten
principles of political coexistence in a democratic state as well as for the values that
the public television shall foster, it is not surprising that, sooner or later, the public
media in Poland were destined to become a mixture of a propaganda-oriented farce,
mass manipulation, and the production of cheap entertainment for the masses.

Jacek Kurski has for many years played the role of Jaroslaw Kaczynski's brutal media
bull terrier. Back in 2005, right before he was to go on the air during a radio broadcast
on Radio TOK.FM, he reportedly said what later became an infamous manifestation
of his beliefs about the Polish media, i.e.: “This whole Wehrmacht case is lame, but
we are bound to push it cause the dumb people will buy it” (MIG, 2016). Kurski the
cynic, has for years believed that he is capable of managing the moods of a large part
of the Polish public opinion by means of blatant propaganda and manipulation. Many
commentators of public life (and even politicians of the currently ruling political camp)
who watched what has been happening on public television in recent years,
considered this policy to be so radical and far-reaching that it was said it simply could
not bring the effects desired by the ruling Law and Justice (PiS) party. The series of
elections in the years 2019-2020, and especially the 2020 presidential election, in
which the Law and Justice (PiS) party managed to significantly mobilize its electorate,
have shown that Kurski's policy is, in fact, effective.



14

When designing a new Poland after the PiS rule, one must clearly realize that in many
respects a profound legal and institutional revolution will have to take place. Personnel
changes will not be enough. One of such key areas of a much-needed change is the
public television. The failure to regulate its broadest possible apoliticality in the
Constitution of the Republic of Poland is a manifestation of a serious negligence on
the part of its authors. The future law-abiding, liberal, and democratic Poland must be
much more immune to the actions of populist cynics than was the case in the system
of the Third Republic.

Public Media in Poland: Pathologies and the Involvement in
the 2020 Presidential Campaign

The pathological use of the public media to support one political option reached its
historic peak during the campaign for the re-election of the incumbent President of the
Republic of Poland, Andrzej Duda. All masks, subtleties, and tricks used in the past
have come to light. Jacek Kurski decided to opt for open, brazen propaganda. As a
result, in during this crucial period, there was no room in the public television for
equality and equal treatment of all candidates – instead, the public TV channels
proceeded to manipulate and over-interpret the events by constantly attacking the
main opposition candidate, Rafal Trzaskowski.

In terms of the campaign before the first election round, contrary to its prior actions,
the public broadcaster consequently ignored the young far-right candidate, Krzysztof
Bosak, who competed for a similar electorate as Andrzej Duda. At the same time, all
reports on the activities of the incumbent President closely resembled that of the North
Korean television programs of the Kims.

It was on the public television (more often than it was exhibited by the right-wing
politicians themselves) that the content and messages building up discord and scaring
voters with imaginary threats appeared. The opposition candidate was misrepresented
as linked to the dark “German” or “Jewish” forces, allegedly threatening the “Polish”
interests. An incredible media effort was put to bind the figure of Rafal Trzaskowski
with LGBT+ movements, which, according to the TV propaganda, threaten traditional
Polish values, the safety of the family or children. Nothing equally disturbing and
drawing on the worst instincts and fears of a part of the Polish society has been
observed in the Third Republic of Poland since 1989 – especially, since such a
message is not conveyed by someone with a marginal influence, but is backed by the
authority of the public media.
Trzaskowski, the current mayor of Warsaw, was being attacked every day for any
issue related to the city management. Trivial problems were being blown out of
proportion. He was, for instance, targeted by public television when it turned out that



15

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

one of the Warsaw public transport drivers had been caught driving a vehicle under
the drug influence. Trzaskowski would be also associated with a sewage treatment
plant failure, or even blamed for the slow pace of water leaving the streets of the
capital city after a heavy rain. Anything could be leveraged to attack him.

It is also worth emphasizing that a large part of voters in Poland, especially those living
in the rural areas, are faced with media exclusion, and thus voted for PiS, as typically
recommended by a local priest. Poland is one of the least urbanized countries in the
European Union – 40% of the country's population (15.3 million inhabitants) still lives
in the countryside. Another 5 million live in cities with less than 20,000 inhabitants,
whereas merely 7,600,000 million live in big cities (which are traditionally liberal and
do not support PiS) with over 200,000 inhabitants (Ile osób mieszka w miastach, a ile
na wsi?, 2019). Moreover, the countryside is inhabited primarily by the elderly, whose
main source of information and knowledge about the world is the widely available
public media and the extremely fundamentalist Radio Maryja. Private media often do
not reach such areas or require installing an expensive satellite or optical fiber
connectors. The elderly also rarely use the Internet.

Because Rafal Trzaskowski was strongly opposed to the way information was
disseminated by public television, from the very beginning of his campaign, he made
it clear that he would fight the current model of the public media. He announced the
need for a radical change and liquidation of the public television news program. The
relation between public television and the main presidential opposition candidate was
strongly polarized and soon reached its zenith. Trzaskowski ultimately refused to
participate in the presidential debate before the second round of elections organized
by public television. Soon after, the incumbent President refused to participate in the
debate organized by independent media, which was to be streamed via a private TV
station, TVN. For the first time in the history of democratic Poland, there was no face-
to-face debate between two candidates running for the office of the President of the
Republic of Poland before the second round of elections. Trzaskowski's staff justified
their decision with the fact that the debate was to be curated by the public TV
broadcaster, hosted by extremely biased journalists, and staged in the small town of
Konskie, where a local TV-friendly audience clearly favored Duda.

The uneven playing field in this potential media clash was a fact, and so Trzaskowski
was rightly indignant at such a way of preparing this vital debate. However, taking into
account the final results of the elections and the actual media exclusion of a large part
of Polish voters, this was the only chance Trzaskowski had to reach this electorate,
“turn the tables”, and belie the lying propaganda. Ultimately, in the second round,
Andrzej Duda won with 51.03 percent of the vote, whereas Rafal Trzaskowski received
48.97 percent. The turnout was at a record level of 68.18 percent. 10,440,648 Poles
voted for Andrzej Duda, and 10,018,263 voters supported Rafal Trzaskowski.



16

The Polish Ombudsman, Adam Bodnar, was very critical of the above described
situation: “The necessity for the public media to organize debates between candidates
is rooted in Polish law. In accordance with the regulation of the National Broadcasting
Council of July 6, 2011, on the detailed rules and procedures for conducting debates by
Telewizja Polska Spolka Akcyjna [Polish Television Joint-Stock Company] (Journal of
Laws No. 146, item 878), Telewizja Polska SA is obliged to conduct debates between
the candidates in the elections for the President of the Republic of Poland. It shall ensure
equal conditions for participation in the debate for all candidates. The regulations of the
National Broadcasting Council [KRRiT] also dictate that TVP SA shall conduct a debate
without the presence of the audience in a studio. These provisions, however, have not
been fully applied in practice. This could actively prevent many Polish citizens from being
able to objectively learn about the platforms and the visions for the presidency of both
candidates” (Ile osób mieszka w miastach, a ile na wsi?, 2019).

The opinion of public media activities in the presidential campaign by representatives
of international organizations was also extremely negative. According to the
Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), specifically its Office for
Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR), which monitored and then
assessed the activities of the Polish public media in the 2020 election campaign,
“Polarized media environment, especially biased reports presented by the public
broadcaster remained a major concern. The refusal of both candidates to meet in a
joint debate deprived voters of the opportunity to compare their platforms. (...) The
ODIHR mission observed cases of xenophobic, homophobic, and anti-Semitic rhetoric
of intolerance, which was visible especially in the campaign of the current President
and exhibited by the public broadcaster.” The findings of several civil society groups
that were monitoring the media during the campaign are in line with the ODIHR
mission's assessment of the first election round, according to which the public
television failed to fulfill its legal obligation to be impartial, with the TVP coverage
clearly favoring the incumbent President. According to the data provided to the ODIHR
mission by the National Broadcasting Council, the public television and radio had
devoted much more airtime to the ruling party even before the presidential campaign
started” (Misja Specjalna Oceny Wyborów ODIHR, 2020).

During the presidential campaign, Law and Justice blurred the line between that which
relates to the party with the aspects related to the state. State resources have been
involved in the presidential campaign of the incumbent President on an unprecedented
scale. Apart from the obvious use of the public television, the ruling party also used
other state institutions for its benefit. A journalist of TVN 24, Konrad Piasecki, revealed
that the Minister of Agriculture, Krzysztof Ardanowski, used KRUS (a state institution
paying pensions to farmers) to send a letter with the seal of KRUS to all insured
persons urging them to vote for President Andrzej Duda – a piece of information in
which was later confirmed by the Ministry.



17

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

Why Public Media Shall Differ from
Commercial Media Outlets

Nevertheless, outrageous political propaganda is not the only issue that may be
observed in the way the public television in Poland operates. Since, virtually, its
inception in the times of the Third Republic of Poland, the conversation about its
mission-oriented character was only a smokescreen to the sad truth that it was
constructed in such a manner so as to actually compete with commercial TV stations
for the viewer. Favoring productions in poor taste in a bid to garner high viewership
ratings constituted a bleak reality of that period. The number of ambitious programs
kept decreasing on a yearly basis. The success of the programs was measured only
by viewership, and thus by an opportunity to sell the most expensive advertising.
This may, indeed, be a natural course of action in the capitalist system, but only for
the non-publicly funded commercial media. Most of the public television channels
(with the exception of the TVP Kultura channel) basically do not differ in any way from
private television broadcasts when it comes to the standard of programming.

Offering cheap entertainment, the massification of poor taste, producing TV series
with an easy-to-follow plot, talk shows, or commercial films – these have been the
primary activities conducted by the public television in Poland. Of course, the viewers
have the right to have access to all of this, as the demand should be generated by
the supply – but it seems that private broadcasters can effectively respond to this
type of demand by earning money on such activities, acquiring funds directly from the
market. After all, this is what business is all about. However, this process shall take
place without the participation of extensive public funds.

The public television in Poland is financed by a special tax paid by citizens: the so-
called RTV subscription. According to the Wirtualne Media portal, the National
Broadcasting Council predicted that in 2020, the revenues from the RTV subscription
will amount to PLN 650 million. The public media also generates huge revenues from
the sale of commercial advertising. But that is not all. It is worth to mentioning that
on February 13, 2020, the Sejm of the Republic of Poland, by the votes of PiS MPs,
rejected the objection of the Senate (dominated by the opposition) to the amendment
to the Broadcasting Act and the subscription law, awarding compensation of PLN
1.95 billion in 2020 to the public media. The funds were divided among radio and
television units by the National Broadcasting Council for the purpose of implementing
the “public mission”. What this phrase means in today's bleak reality of the public
media remains unclear. Obviously, TVP received the majority of these funds. The Fakt
weekly reported that the operations of the public news channel, TVP Info, in 2019
cost PLN 167.6 million. In 2020, the amount will probably be at a similar level or may
even record an increase. Considering the nature of the channel's operations, it may
be assumed that this is the amount that was designated to support the 2019



18

parliamentary election campaign of Law and Justice, and later the 2020 presidential
campaign of Andrzej Duda.

A rather unusual interpretation of the mission of the public media was also presented
in Spring 2020 by the management of Polish Radio Three. For decades, this radio had
offered its audiences a more ambitious perspective on music, aimed at today's
generation of 40, 50, and 60-year-olds. It featured a wide variety of rock and jazz
placed in a cultural context by a unique team of experienced journalists and radio
hosts. In April 2020, Kazik Staszewski, a controversial Polish rock singer and
songwriter, released on the radio his latest song criticizing PiS leader Jaroslaw
Kaczynski for the lack of equality when visiting deceased relatives in Polish
cemeteries on Easter during the pandemic. During that period, cemeteries were
closed to the general population – except for Jaroslaw Kaczynski, who visited the
cemetery with his bodyguards. The track hit the top of the radio charts. As a result
of a quick intervention by the radio management, the radio host in charge of the
broadcast was forced to revoke the radio top chart for that day and take the song off
the air. Most of the leading radio hosts who still remembered the fight against
censorship before 1989 left the radio station in protest. Later on, the President of the
Polish Radio, Agnieszka Kaminska, decided to ban all other Polish Radio Three
journalists from speaking to the media (Kazimierczuk, 2020).

Nevertheless, the degradation of the public media does not only concern purely
political issues. The public media shall also be dedicated to the implementation of an
educational mission, showcasing ambitious art or music, shaping people's tastes.
The Polish public television, however, began to pursue the opposite direction,
promoting, for example, disco-polo music, considered by all music critics to be a
disastrous trend – TVP hosted, for instance, Zenek Martyniuk, a disco-polo singer,
during its New Year's Eve program. And all this is being done solely to embrace the
poorest tastes of the PiS voters from rural areas and draw them to their TV sets.

The reasoning behind financing the public television by Polish taxpayers was that it
was supposed to carry out its mission, and not compete with private stations for
commercial viewership. Today, the implementation of the mission, with the exception
of the niche TVP Kultura channel, Belsat TV, and possibly also Polish Radio Two is
almost impossible to justify. At the same time, a steady stream of public funds utilized
to finance, basically, commercial media encourages mismanagement and distorts
competition on the market, giving the public media a privileged position at the
expense of commercial media, which cannot rely on similar subsidies.



19

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

Institutional Background for Building Non-Partisan andWell-
Functioning Public Media

In practice, the institutional foundations of the public media in Poland may, actually,
enable their complete politicization. In 2016, the parliamentary majority of the Law
and Justice party established a collective body that appoints and dismisses the
management boards and supervisory boards of TVP, Polish Radio, and the Polish
Press Agency – the National Media Council. It virtually made it possible for the ruling
party to take full control of the public media. The Council is composed of three
members elected by the Sejm and two members appointed by the President of the
Republic of Poland, who are to be shortlisted by the largest opposition clubs. The
term of office of a Supervisory Board member is 6 years. Therefore, the Council gave
the ruling party full control of the Polish public media.

Let us, however, not forget that the previous legal framework determining the method
of appointing persons for the key positions in the public media also did not ensure
apoliticality – nonetheless, it was not so blatant. Supervisory boards of the public
media, which selected, among others, the president of the Polish Television, were
appointed by the National Broadcasting Council – a constitutional body that shall
uphold the freedom of speech, the right to information, and the public interest in radio
and television broadcasting. However, calling it an apolitical body would also be
amiss. The Council consists of 5 members, who are elected by: the Sejm (2 members),
the Senate (1), and the President of the Republic of Poland (2).

The term of office of KRRiT members is 6 years. Although the National Broadcasting
Council did not grant the parliamentary majority an automatic majority, if control was
taken over by one party (as is the case in Poland at the moment) which both has the
majority in the Sejm and holds the position of the President of the Republic of Poland,
the Council would also become a body completely dependent on one political party.
Appointing persons to the abovementioned supervisory boards of the public media
by the National Broadcasting Council was, unfortunately, regulated at the level of a
legal act, not as part of the constitutional provisions.

Professor Wojciech Lis of the Catholic University of Lublin described the National
Broadcasting Council as: “a body that is tied to an extremely important sphere of
human life, which is the freedom of speech and the right to information. The
Constitution of the Republic of Poland lists it as one of the bodies of state control and
legal protection. Thus, by the will of the state, it is responsible for creating conditions
for the free exchange of views and flow of information, but with due regard to the
public interest. The legislator has entrusted it with the responsibility of maintaining the
standards appropriate to democratic states and societies that consider themselves
civilized. A chance for proper performance of tasks is provided by independence



�0

from the government and by how difficult it is to dismiss its members before the end
of the term of office” (Wojciech 2015). Nevertheless, in practice, the operations of
the said body have proven something completely different, as its institutional form
also prevents the implementation of its mission.

The National Broadcasting Council has already been the subject of never-ending
controversies and politicization in the past. Let us refer to the so-called “Rywin Gate”,
which contributed to the collapse of Leszek Miller's left-wing government in 2004. In
2002, the National Broadcasting Council, then chaired by Danuta Waniek, heavily
dependent on the then government, drafted a controversial bill presented to the Sejm
by Leszek Miller's government aimed at amending the Broadcasting Act (the so-
called “major amendment” to the media law). It was to introduce deconcentration
provisions, i.e. a ban on the creation of corporations that would be both press
publishers and radio or television broadcasters. The ambiguities and controversies
surrounding this bill (including the disappearance of the infamous phrase “or a
magazine” from the draft) led to the establishment of an investigative commission
on the Rywin Gate and ultimately to the fiasco of the draft in the Sejm. The bill served
as a tool in a potentially dirty game and an attempted bribery, which was later
revealed by the Editor-in-Chief of the “Gazeta Wyborcza daily”, Adam Michnik.

In order to create a well-functioning framework of the public media, which shall be
described in the next paragraph, an institutional revolution is needed – one that will
prevent these media from falling prey to an influential political camp. Therefore, the
policy on the public media in Poland after the end of the rule of the Law and Justice
party shall bring about a radical change in the legal framework of the procedures for
appointing persons for the key positions in the public media. The return to the
statutory provisions from before 2016 is not a solution to this problem.

The National Media Council, preferably renamed as the Public Media Council, should
become a much broader body elected not only by politicians, but also by
representatives of various social and professional groups. Then, its current three
members selected by the Sejm and two appointed by the President of the Republic
of Poland, shortlisted by the largest opposition clubs, could be selected by: the
conference of rectors of public schools, an association of student self-governments,
the two largest trade unions in the country, medical self-government, legal self-
government, self-governments of such industries as literature, film, theater, and
music, as well as, possibly, a representative of the European Parliament. Of course,
this list could also be much more detailed – but the general idea is that people
appointed by politicians would constitute a minority in the body, which would, in turn,
provide a mechanism preventing a complete politicization of the public media and
deterioration in its quality. Moreover, its members should be replaced gradually, e.g.
1/3 of all members every two years, with a six-year term of office.



�1

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

In the long term, the Public Media Council elected in this manner could replace the
National Broadcasting Council as a constitutional body. This would require a
constitutional majority, but would ensure that the public media are independent of the
will of one political party.

A reform of the way of financing public media should also take place. An interesting
model was proposed by Beata Chmiel, a Polish cultural manager and social activist,
one of the initiators and leaders of the Citizens of Culture movement, a signatory of
the Pact for Culture, who calls for the elimination of the RTV subscription, which she
deems an unfair tax burden: “The current subscription is quite anachronistic. In
addition, in Poland, it constitutes a completely compromised formula for financing the
public media. The subscription or the audiovisual fee charged by the state, which once
we advocated for, needs to be substituted with something that has already proven
effective. We are already used to purchasing subscriptions, paying for the access to
various music, film, or TV series platforms, books and audiobooks. We subscribe to
newspapers and news portals, which seemed impossible only a few years ago. The
pandemic has only accelerated this process. If we transform television and radio into
a public platform, available for a small fee, we, the viewers, will be able to program our
own public media from public resources. It sounds a bit futuristic, but it is not
impossible” (Szczęsniak, 2020). A mixed model of financing the public media – partly
from subscription, and partly subsidized by the state – combined with the cancellation
of the current tax mechanism and lower advertising revenues due to the change of the
type of offered content, should be the desired direction of such a reform.

Recommendations on Creating Well-Functioning
Public Media

The Public Media Council created in this manner could undertake a radical
transformation of the shape of the public media in Poland. The extent of such a change
should, however, be much different than the one proposed by Rafal Trzaskowski in his
campaign. Reliable, pluralistic information programs, and a news and current affairs
channel reaching every corner of Poland are vital. The postulate of their elimination that
resonated in Rafal Trzaskowski's election campaign may be considered as a solely
campaign-oriented idea, and not a rational demand.

The implementation of the mission should mean, above all, a radical change in the
programming schedule and the abandonment of broadcasting and producing
commercial programs. Perhaps one (or more) of the public television channels
intended for such productions could simply be privatized. The rest should be
transformed into reliable, thought-provoking sources of knowledge about the world,
culture, nature, art, music, politics, and featuring ambitious films. Perhaps channels
devoted to specific topics should be created, available online also for younger



��

audiences. The public television should also launch a modern digital transformation by
organizing its content in an appealing manner, based on solutions known from
platforms such as Netflix. Disco-polo concerts, telenovelas, programs such as The
Voice of Poland or “I Love You Poland” will easily find their place and work well
commercially in private channels. There is absolutely no reason why taxpayers'
resources should be designated to pay for productions of this kind.

Thanks to its reach and habits of Polish viewers, the public media are capable of
performing a truly unique educational function and constitute a real forum of public
debate in a true democracy. They can be an institution that will be respected by all
parties across the political spectrum. Is it likely that re-shaping the public media in
the abovementioned manner would lower viewership ratings? Yes, it is. But their
mission should be focused on education, teaching critical thinking, showing different
perspectives, and broadcasting ambitious programs – those that are unlikely to find
a place in the mass commercial media. Competing with commercial media for the
viewer simply cannot and should not be the goal of the public media.

Nowadays, Polish citizens have found themselves at the point where what shall be
considered by the only logical and sensible solution seems to the majority of political
parties as well as taxpayers like a political utopia guided by naivety. A democracy and
a society that want to become successful in the future by means of a peaceful
process, develop harmoniously, create a civic and national community, will not survive
without effective educational institutions, which are the agents of promoting a positive
change and being the gatekeepers of the political debate respected by all parties. Our
society and the Polish state will lose the day if they fail to build some of their pillars
anew. One of these should, undeniably, be the new public media.

The author wishes to thank Olga Łabendowicz for her advices and proofreading.



�3

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

References

Kazimierczuk, A. (2020, July 21). Pracownicy Polskiego Radia z zakazem wypowiedzi dla medi. Retrieved from

https://www.rp.pl/Media/200729922-Pracownicy-Polskiego-Radia-z-zakazem-wypowiedzi-dla-mediow.html

MIG. (2016, January 8). Bulterier Kaczyńskiego, człowiek od brudnej roboty, prezes telewizji. 10 cytatów Jacka

Kurskiego. Gazetapl. Retrieved from: https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,19442496,pitbull-

kaczynskiego-czlowiek-od-brudnej-roboty-prezes-telewizji.html

Misja Specjalna Oceny Wyborów ODIHR Rzeczpospolita Polska - Wybory prezydenckie, druga tura, 12

lipca 2020 r. (2020). Retrieved from: https://www.osce.org/files/f/documents/a/f/457213_1.pdf

(2019, June 1). Ile osób mieszka w miastach, a ile na wsi? Ciekaweliczby.Pl. Retrieved from:

https://ciekaweliczby.pl/miasto_wies

SzczęśNiak, A. (2020, May 23). Media publiczne trzeba radykalnie i demokratycznie zmienić, nie wolno

ichlikwidować. Oko.Press. Retrieved from: https://oko.press/media-publiczne-trzeba-radykalnie-i-

demokratycznie-zmienic-nie-wolno-ich-likwidowac

Prof. Wojciech, L. (2015). „Status prawny Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji”, Roczniki Nauk Prawnych, (Tom

XXV, nr. 3).



�4

Dr. Šárka Prát:
How to Strength Independent Media
in Visegrad Group

In the twenty-first century, communication technology has allowed information to be
shared instantly with millions of people anywhere in the world. Communication or transfer
of information from individuals or groups of people to other individuals or groups is key
for every community.

Canadian media rhetoric Marshall McLuhan maintains that various types of media have
different effects on society. He became famous for saying, “The media is the message.”
In other words, society is influenced by the type of media rather than the content the
medium conveys. For example, a society in which social media plays a big role, is
obviously very different from a society that relies on written messages transferred by
ocean steamships. Everyday life is in society; in society today lightening-speed television
brings news from the other side of the globe, perceived differently than society relied on
horses, ships, or telegrams. According to McLuhan, electronic media has a tendency to
create a global community where people across the world follow events as they unfold
and therefore are connected. Billions of people across the globe recognize pictures of
celebrities like Paris Hilton or Madonna before their own neighbors.

For decades we have witnessed the convergence of the production process, distribution,
and consumption of information. Even thirty years ago there were various kinds of
communication, like print, television, and film, still relatively individual spheres, but today
they are considerably interconnected. Differences between the individual communication
forms are not as dramatic as before; television, radio, newspapers, and telephones are
undergoing profound changes as a result of the technological process and rapid
expansion of the internet. Although newspapers play a central role in our lives, the method
of how they are organized and provided is changing. Newspapers can be read online; cell
phone and digital television usage have spread and satellite broadcasts allow viewers
unseen varieties to choose from. However, who will ensure that we receive news from
quality sources and thus preserve the independence of the media? The main role of the
media should be to inform and not influence or even directly implement. The question
remains: the media really just media or can they work as a political weapon?

Fixing media polarization and strengthening independent media seems daunting and
appears outside of the policy realm. This is mainly because many potential proposals that
assure the independence of media from external control also paradoxically require the
active cooperation of political institutions. However, the concrete societal and policy
initiatives can curtail the negative effects of today’s media. As the co-founder of Vox Ezra
Klein points out, “the news media isn’t just an actor in politics. It’s arguably the most



�5

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

powerful actor in politics,” - largely because of its ability to consciously filter out stories to
publish and craft a particular narrative around them (Klein, 2020). Media competition has
led news outlets toward sensationalism, as well as anesthetization, and celebritization of
politics. As a result, intriguing stories are more interesting than straight facts. Moreover,
the commercialization of media means cable news and social media networks are vying
for ad revenue and consistent viewership. Without breaking up media companies or
regulating social media for fake news, the negative effects of polarized media on
democracy will persist. News is “biased, but not toward the left or right so much as toward
loud, outrageous, colorful, inspirational, confrontational.” As a result, the media “is biased
toward the political stories and figures who activate our identities (Klein, 2020).” This
purposeful strategy to attract viewers only incites polarization instead of simply portraying
the news. Moreover, polarized media’s effect on voting patterns and continued threat to
democracy will persist due to the poor quality of education systems in the region. Central
to the issue of polarization in the media is that people do not recognize when the news is
biased and thus people with lower media literacy are more susceptible to the so-called
“fake news”. For example, research from 2019 published in the journal Science Advances
found that in the United States people above the age of 65 shared more fake news on
Facebook than any other group during the 2016 elections (Chokshi, 2019).

The problem of polarized media is especially evident in the Visegrad countries. For
example, in the Czech Republic, one news site known for publishing exaggerated facts
and sensationalized news, Parlamentni listy (or “Parliamentary Letters”), has a monthly
audience of about eight million users. The “alternative news” business is thriving in the
Czech Republic (Schultheis, 2017). The outreach is not that great, but they’re amplifying
[each other’s] messages. The Czech government and counterintelligence officials have
discovered a similar trend, stating in 2016 that Russia was working to disseminate
information aimed at disrupting the status quo politics in the Czech Republic through
“weakening the strength of Czech media, promoting inter-societal and inter-political
tensions” and spreading “disinformation and alarming rumors defaming the U.S. and
NATO” (Vojtechovska, 2017). Moreover, as Martina Vojtechovska, a Professor of Media
Studies at the Metropolitan University of Prague, has found out, many newspapers are
now owned by national business groups with political ties (Vojtechovska, 2017). This has
led to immense influence from politicians over the news media, limiting the independence
of media sources and meaning that viewers are digesting and reading biased information.
A similar trend can be observed in Slovakia where more than two thirds of citizens say
they do not have trust in mainstream media based on a 2019 questionnaire by the
Globsec Policy Institute (Globsec, 2019). Likewise, an alarming statistic that was widely
medialized when first released by Focus in 2019 stated that more than half of middle
school teachers would recommend prominent alternative media, like the newspaper Zem
a Vek, the web portal Hlavnespravy.sk or the live broadcaster Slobodný Vysielač, to their
students (Goda, 2019). This demonization of mainstream media by the public is a result
of how politicians speak of journalists: “If there were a hundred tornados in Slovakia like



�6

in Cuba, they wouldn’t have done as much damage as you have in Slovakia!”, yelled the
former Prime Minister Fico at journalists in parliament. Moreover, it did not help when
Penta Investments, a Czecho-Slovak finance group now associated with a major
corruption scandal known as “Gorilla” which revealed links to politicians and other high-
profile figures, became a partial owner of SME’s publisher Petit Press and continued
buying other publications, like the tabloid newspaper Plus “1” den or the biggest
newspaper written in “Hungarian” Uj Szo, from a variety of print publishers. The
combination of these factors has been undermining the public’s trust in mainstream
media and give an explanation for why citizens do not believe in the independence of
traditional media. Yet, the biggest wake-up call that brought tens of thousands of
protesters to the streets was the first murder of a journalist in independent Slovakia in
February, 2018. The motivation behind the murder of Ján Kuciak and his fiancé was the
fact that Kuciak was reporting extensively on the corruption allegations of a Slovak
businessman Marián Kočner. Kočner, who is now charged with hiring a hitman to execute
the murder, even called Kuciak several months prior to his death to threaten him by telling
him that he would pay “special attention” to him and his relatives. When it was later
revealed that Kočner paid private investigators to gather personal data on other
prominent Slovak journalists, this scandal highlighted the intimate ties between crime
and business and journalism operating in Slovakia.

In Hungary and Poland, concerns related to the freedom of the press lie rather in their
close relationship with the government. For instance, in Hungary, the report from the
end of 2019 by the International Press Institute and other major journalist associations
stated this: “While avoiding the physical violence or the jailing of journalists common
in autocratic regimes elsewhere, the Hungarian government has pursued a clear
strategy to silence the critical press through deliberate manipulation of the media
market” (Kisbenedek, 2019). The few independent media outlets that have been able
to sustain themselves (despite the government harassing advertisers into not
contracting them, being forced to compete with the pro-government outlets that
receive a large amount of public resources, and often not having access to official
press conferences and publicly held information), are mostly only able to reach the
people who are actively looking for other sources of information than the pro-
government narrative and people in the capital. This reality is also supported by
independent research that, drawing from the same report, shows that nearly eighty
percent of the market for political and public affairs news is “financed by sources
decided by the ruling party”. Similarly, in Poland Gazeta Wyborcza, “the biggest”
newspaper that remains critical of the government has been the main target of
government lawsuits, with the International Press Institute noting in December 2019
that “around 50 criminal and civil cases have been brought against it by state or state-
controlled entities.” This was one of the reasons why in 2020 Poland has fallen to its
lowest ever position in the World Press Freedom Index (Tilles, 2020). However,
because of this strong governmental influence, the Russia-supported spread of



�7

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

hoaxes is much weaker in Hungary and Poland than in the rest of the region since the
state-owned national channels (in Hungary it is the pro-government KESMA, while in
Poland it is the national broadcaster TVP) are the ones that are filling in for this role.
Therefore, while foreign interventions and the power of the business sector are not
such impactful threats in these two countries, this does not take away from the
polarization of media present in them.

Despite the apparent nature of these issues, steps have been made in the right direction.
For example, in 2017, the Czech government announced a plan to create the Centre
Against Terrorism and Hybrid Threats. This task force now plays a role in debunking fake
news (Schultheis, 2017). However, opponents state that this force is simply a measure
of government censorship. While this was a step in the right direction, any policy decision
regarding regulating media or state intervention into fake news must emphasize media
independence. Despite these steps against fake and polarized news, few efforts have
been made to strengthen independent media.

In order to properly understand the effect of media polarization on democracy in the
Visegrad countries, a theoretical discussion of media is required. A major factor behind
the growth of fake news, right-wing websites, and polarization is the “hostile media
effect.” The hostile media effect posits that individuals with strong preconceived
opinions on a particular issue are likely to perceive media outlets as biased against their
position. Since this may lead to a negative perception of mainstream media over time,
it explains why certain groups of citizens are increasingly turning to sites such as
Parlamentní listy (Czechia), Zem a Vek (Slovakia), or Origo (Hungary) as their primary
news source (Morris, 2007). Moreover, numerous studies showcase that the use of right-
wing media sources as a primary source of information for a voter is significantly
associated with higher tendencies to believe in negative stereotypes of left-leaning
leaders and to reject negative stereotypes of right-leaning leaders (Morris, 2007). Thus,
it is evident that the polarization of the media is leading to a division in the Czech
Republic between ideologies on the left and right. This difference is then exacerbated
by the continuous rift in what news is covered and to what degree the presentation of
the news is biased from their respective channel.

As Sam Rosenfeld points out in his book The Polarizers, the advent of modern media,
specifically television, “hampered parties’ ability to prescribe voting choices"
(Rosenfeld, 2018). Prior to this new form of media, parties relied on patronage
networks to spread information and garner votes. Now, new forms of media
destabilized traditional patterns of campaigning and educating voters. While counter-
arguments may cite that rational expectation theories posit that on average voters
filter out bias without being persuaded, some argues, on the basis of numerous
behavioral and social theories that voters are subject to media persuasion
(DellaVigna). The existence of polarized media, where certain social media or TV



�8

channels cater to a certain ideology, harms democracy in Visegrad countries due to
the increased feeling of separation and demonization between the supporters of
major political parties.

The American author, journalist, and political commentator Bill Bishop claims that people
have been “sorting” themselves into homogeneous communities and neighborhoods
(Bishop&Cushing, 2009).The general trend in all V4 countries is that the more liberal
citizens tend to move into capitals and other larger cities (for instance, Warsaw, Krakow,
or Wroclaw in Poland and Bratislava, Košice in Slovakia), while more conservative citizens
tend to only associate with conservative friends. Bishop shows how an increasing
percentage of voters live in highly polarized and politically segregated communities. This
phenomenon is seen on social media and in the viewers of certain cable news programs.
When only one ideology follows a cable news or social media channel, or when a channel
aims to target a specific ideology, polarization, and the concept of “sorting” occurs.
Similar to how liberal voters will feel more comfortable moving to the city, liberal voters
only join media platforms like other people with similar political opinions. This is further
supported by the fact that social media algorithms and targeted advertisements are likely
to perpetuate these “opinion bubbles”, as they only refer users to groups and posts they
are likely to agree with.

In addition to Bill Bishop’s concept of the “Big Sort,” Harvard professor Robert
Putnam’s theory of social capital from his book “Bowling Alone” is helpful in
contextualizing the rise and grand scope of the polarized media’s impact on
democracy. Successful and productive democratic community building requires
citizens to serve and strengthen the civic bonds of their community (Putnam, 2000).
However, the polarization of the media has weakened the building of these civic
bonds. Putnam argues that this isolation from other citizens limits community
engagement, and thus productive intermingling and civic discourse among people.
For example, Putnam showcases that groups supporting public schooling have seen
a decline since the 1980s, both harming civic thought in public school systems and
limiting interactions between students, parents, and teachers of different ideologies.
Putnam posits that this social alienation and isolation shows the downfall of
democratic building, which contributes to fewer interactions among different social,
ethnic, and political groups (Putnam, 2000). He also distinguishes between two types
of community-building: the creation of “bonding capital” among people of the same
age, race, gender, etc., and “bridging capital” among people who belong to different
social categories than you. The way this can be tied back to the V4 countries is that
while the relative freedom of expression for the press, as well as citizens, allows the
facilitation of the former type, the polarization of media causes that there is a lack of
constructive discourse between people with different ideologies and backgrounds.
This further supports the alienation and polarization among groups that do not share
as many commonalities.



�9

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

In order to strengthen independent media and counteract the effects of a polarized media,
there can be a few steps done. First, increased government regulation and surveillance
of television, Facebook, social media, and talk shows is necessary. In order to limit the
influence of companies who pay for advertisements and to curtail fake news, government
intervention is warranted. For example, in France and Spain, governments have removed
advertising from public TV stations. This regulation has thus diminished the impact of
commercial bias on their content (Fabrizio&Ellman, 2009). However, this highlights the
crux of the previously mentioned paradox, as government regulation acts as a method
that ensures the independence of media from other actors, including political
representatives. Thus it is important that this intervention only happens in regards to
helping media not be dependent on the income from advertisements which is the reality
for the majority of media outlets in the status quo.

Moreover, the federal governments of Visegrad countries could allocate public funding
for an informative and unbiased media source as a public good (Fabrizio&Ellman, 2009).
This funding could go toward independent journalism programs and promoting local
news stations and newspapers. Instead, the government is supporting biased media
through continuing to permit politicians to have immense influence over prominent media
sources. While in 2016 the Czech government banned political representatives from
operating radio stations, TV outlets, and publishing newspapers, this act failed to include
Internet publications and new media platforms (Vojtchovska, 2017). This measure,
alongside increased funding and grants for journalism and local news, will help strengthen
independent media independent from politicians.

In addition to a more prominent public media source, a cooperative agreement
between governments could provide funding for national campaigns to recognize
bias and increase issue salience of polarization in news across countries. Education
is a central issue to media polarization and the strengthening of independent media.
Thus, in line with this, several steps can be taken. For instance, the civics, media, and
technology class be required in public schooling in Visegrad countries. Since
eliminating bias is hard, making people more aware of bias is a more feasible idea.
This class could stress the importance of increasing dialogue among different groups
and recognizing the bias of news media. However, there already are non-
governmental initiatives that the government can encourage its citizens to take
advantage of. For instance, we look at the initiative Demagog, a web portal has a
national branch in Czechia, Poland, as well as Slovakia. This initiative extracts the
claims made by politicians in the media and determines their validity, also providing
a short analysis that justifies the result. This aims to simplify the process of finding
true, objectively reported information for the public. Moreover, the International
Debate Education Institution overarches the debating organizations that foster critical
thinking among the youth in Central Europe. Debating associations in these countries,
such as Slovenská Debatná Asociácia in Slovakia, Asociace Debatních Klubů in



30

Czechia, or Polska Debatuje in Poland organize national and international workshops
and tournaments in competitive debating and thus advance the argumentative,
research, and presentational skills of their members. Moreover, they teach the
participants to consider both sides of the topics discussed and force them to
advocate for positions they might not agree with. Their greater goal is to improve
their sense of responsibility as citizens and help them become informed and active
members of the civil society since this is yet another important stakeholder that can
help journalists maintain independence, as seen on the protests in Slovakia after Ján
Kuciak’s murder. Therefore, by encouraging initiatives that increase dialogue and
awareness of the public, we can decrease the spread of hoaxes and biased reporting
that remains unnoticed and unchallenged. However, the other significant way in
which the civil-society and its non-governmental initiatives can support the
independence of media is through direct financial support. There are many formats
this can take, for instance, through subscription-based models with paywalls,
crowdfunding or grants. The Slovak Denník N was similarly established by journalists
who left the daily newspaper SME after the Slovak investment group Penta bought
into it in 2015. By 2018 Denník N already claimed 30,000 subscribers and thus 75%
of its income came from its readers (Struhárik, 2019). Despite the fact that “Gazeta”
Wyborcza - the long-standing and established daily helped with the initial launch - the
Polish investigative news web portal Oko.press now also gets most of its income
from external grants and crowdfunding. Therefore, we see that the civil society can
play a major role in ensuring the financial stability and independence from corporate
influences. Moreover, in the political contexts where governments actively try to take
independent outlets out of business, as seen in Poland or Hungary, the third sector
can help by promoting them through awareness campaigns.

The benefits, that educating journalists, editors, and the regulatory bodies that serve
as a check for their independence can bring, are one of the most important. Starting
with the former group, the World Trends in Freedom of Expression and Media
Development Global Report 2017/2018 (UNESCO, 2018), suggests that there exists
a significant societal demand for the professionalization of regulatory and media
bodies. To address this demand and to follow the example of UNESCO facilitating
this type of training for 5,000 judicial employees in Latin America (Alves). V4
governments could provide educational support for lawyers and judges who are a
part of regulatory bodies that ensure the freedom of press and set the guidelines to
enable it. In line with this, the governments could encourage the journalists
themselves to participate in the existing distance learning programs, such as the BBC
Academy which could give them insights into how to report objectively and maintain
independence from external influence. Likewise, they could try to co-organize
international or regional conferences and summer schools where journalists could
exchange their good practice and present how they have been tackling the issue of
corporate and governmental influences on their work. Lastly, while this step cannot



31

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

be proactively started by the governments, as that would go against its whole
purpose, journalists should not be prevented from joining unions and press
councils/committees that help them to gain the power to lobby institutions and fight
against corporate influences in their own newsrooms. They can then use this platform
to organize strikes against the owners of media groups and be supported with
concentrated legal support for particular issues they are trying to solve. The
combination of these policies is likely to give journalists and the employees from the
judicial sector who support them by creating legal frameworks and guidelines for
their work a good setting for having the capacity to make autonomous decisions.



3�

References

Bishop, B., Cushing, R. G. (2009). The Big Sort: Why the Clustering of like-Minded America Is Tearing Us Apart.

Boston: Mariner Books

Chokshi, N. (2019). Older People Shared Fake News on Facebook More Than Others in the 2016 Race, Study

Says. The New York Times. The New York Times Retrieved January 10, 2019 from

https://www.nytimes.com/2019/01/10/us/politics/facebook-fake-news-2016-election.html

Fabrizio, G., Ellman, M. (2009, September 18).“Regulating for an Independent Media: The Problems of Political

and Commercial Bias.” CEPR Policy Portal

Globsec (2019, June 03). GLOBSEC Trends 2019: Central and Eastern Europe 30 years after the fall of the Iron

Curtain. Retrieved June 28, 2020, from https://www.globsec.org/wp-content/uploads/2017/05/GLOBSEC-

Trends2019.pdf

Goda, J. (2019, September 3). Hlavné správy a Zem a vek patria pod�a prieskumu medzi najdôveryhodnejšie

médiá medzi učite�mi. Retrieved June 28, 2020, from

https://dennikn.sk/blog/1571691/hlavne-spravy-a-zem-a-vek-patria-podla-prieskumu-focusu-medzi-

najdoveryhodnejsie-media-medzi-ucitelmi/?ref=in

Kisbenedek, A. (2019, December 3). New report: Hungary dismantles media freedom and pluralism. Retrieved

July 3, 2020, from https://europeanjournalists.org/blog/2019/12/03/new-report-hungary-dismantles-media-

freedom-and-pluralism/.

Klein, E. (2020). Why We’re Polarized. New York: Avid Reader Press

Morris, J. S. (2007). Slanted Objectivity? Perceived Media Bias, Cable News Exposure, and Political Attitudes.

Social Science Quarterly, 88, no. 3. pp. 707-28. Retrieved April 26, 2020 from: www.jstor.org/stable/42956218

Putnam, R. D. (2000). Bowling Alone: the Collapse and Revival of American Community. New York: Simon &

Schuster

Rosenfeld, S. (2018). The Polarizers: Postwar Architects of Our Partisan Era. Chicago: University of Chicago

Press

Schultheis, E. (2017, October 21). The Czech Republic's Fake News Problem. Retrieved June 08, 2020, from

https://www.theatlantic.com/international/archive/2017/10/fake-news-in-the-czech-republic/543591/.



33

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

Struhárik, F. (2019, January 8). Independent news website Denník N in 2018 [infographic]. Retrieved July 30,

2020 from https://medium.com/@filip_struharik/independent-news-website-denn%C3%ADk-n-in-2018-

infographic-765fc72cf95.

Tilles, D. (2020, April 21). Poland falls to lowest ever position in World Press Freedom Index Retrieved July 3,

2020 from: https://notesfrompoland.com/2020/04/21/poland-falls-to-lowest-ever-position-in-world-press-

freedom-index/

UNESCO (2018). World trends in freedom of expression and media development: Global Report 2017/2018.

Vojtechovska, M. (2017). The gradual takeover of the Czech media system. Metropolitan University Prague.

UNESCO (2017). Training Judges Online to Safeguard Journalists. Retrieved July 31, 2020 from

https://en.unesco.org/courier/2017-april-june/training-judges-online-safeguard-journalists



34

Géza Tokár:
Movements and Journalists – The Role of the
Media in Slovak Structural Changes

Introduction

Slovakia is a landlocked European country with a population of around 5,45 million,
Freedom House defines the state as a consolidated democracy (Učeň, 2018). The
country gained its independence in 1993 after the dissolution of Czechoslovakia. After a
turbulent half-decade and the fall of Vladimir Mečiar’s regime in 1998 Slovakia integrated
into European structures and became the core member of the European Union, the NATO
and taking part in regional forms of cooperation as well, like the Visegrád Group.

The post-communist transformation to liberal democracy was not linear, Slovakia
experienced several shifts of power between various ideological groups. The anti-
communist leaders of the Velvet Revolution were replaced with Vladimir Mečiar’s
authoritarian HZDS, which lost the 1998 elections to the democratic, cross-ideological
opposition. The following government of Mikuláš Dzurinda profiled itself as a cooperation
of liberals and Christian democrats and was followed in power by the leftist-populist
Smer providing a central conflict in the Slovak political space (Deegan-Krause, 2012).
The scandals connected with the elite’s involvement in corruption-related issues caused
further shift in political dynamics. The parliamentary elections of 2020 resulted in a
breakthrough for right-wing populist movements with a strong anti-corruption agenda
(Mesežnikov, 2020). The political landscape of the country during the last decade was
shaped by mass protests, parties and personalities, which were not directly linked to
social origins and high levels of institutionalization (Rybář and Spáč, 2019, Klíma, 2020).
The media was also playing a crucial role in recent changes as the main contributor of
news sources. This was also possible due to the pluralistic, ideologically diverse media
environment with various interest groups in the background – there is no existing open
political support for some political parties or political movements among the major media
(Sirotnikova, 2019).

The purpose of the study is to explain and describe the structure of the Slovak media
while making an attempt to identify and elaborate the role of the media involvement in
aforementioned structural changes. Taking into consideration the most recent political
developments in Slovakia the media handling of two cases will be specifically mentioned
and compared. Both of them are directly connected to mass protests demanding
structural reforms and the change of the elite: the Gorilla-protests from 2011-2012 and
the mass movements formed as a reaction to the murder of investigative journalist Ján
Kuciak and his fiancée, Martina Kušnírová in 2018. In both cases the press was actively
participating in distributing the news and forming an agenda, beyond its traditional,



35

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

watchdog-like role (Školkay, 2018). It is also possible to monitor, whether certain element
of the media was captured by the state and instead of impartial reporting provided
biased news.

The Landscape of the Slovak Media – Pluralism and Frontline
Struggles

The Slovak media is a pluralistic environment with numerous, differently oriented market
players. Multitude of companies is active in the field of press agencies, daily and monthly
newspapers, magazines, broadcasts, televisions, while certain overlaps are present in
the ownership structures. Despite the representation of various interest groups, changes
during the last decade indicate that the conditions of the Slovak media are worsening and
the environment is facing numerous risks (Media Pluralism Monitor, 2020).

The press news services are provided by two agencies which are working for several
decades. The TASR (News Agency of the Slovak Republic) was founded in 1992 and its
status is guaranteed by law as a national independent institution providing public service,
not subsidized by the state. The SITA (Slovak News Agency) is providing its services
since 1997 as a private provider. The majority of the media has simultaneous news
access to both sources, which guarantees the plurality of information sources and forces
competition between the two agencies.

Regarding the market of daily newspapers, the leading market players are two tabloids:
Nový čas and Plus 1 deň. None of the tabloids are following a visible political agenda. The
most popular daily newspapers focusing mainly on political issues are the liberal Sme and
the more left-wing oriented Pravda, the printed version of liberal Denník N is also present
on the market. Hospodárske noviny is focused on economic issues, while Korzár is a
regional newspaper oriented on Eastern Slovakia. Új Szó is the only daily printed in
Hungarian language (Hungarians are the largest ethnic minority in Slovakia consisting
8,5% of the total population).

Several weeklies and by-weekly magazines are focusing on social and political issues.
The main profile of the weekly Trend is economics, .tyzden is associated with liberal-
conservative trends. Several newspaper’s target group is the alternative populist
right-wing audience, such as Extra Plus and Zem a Vek.



36

The Slovak environment of news portals is not exclusively dominated by the internet
divisions of newspapers and other media products. The leading market player,
aktuality.sk provides a wide portfolio of lifestyle, political and economic sites. The tabloid
online topky.sk, pluska.sk and cas.sk are among the most popular sites, while the dailies
Sme, Pravda and Hospodárske noviny are maintaining strong online presence. The
trendsetter Denník N is also mainly present on the web. During the last few years several
portals connected with hoaxes and fake news gained on popularity, such as Hlavné
Správy and Zem a Vek.

Dailly newspapers

Most popular newspapers in Slovakia

Circulation

Nový čas
Plus 1 deň
Sme
Pravda
Hospodárske noviny
Korzár
Új Szó
Denník N

57,800
33,100
19,300
15,500+ (estimated)
14,800
7,800
17,800
3,000 (estimated)

Other media

Trend
.týzdeň
Extra plus
Zem a vek

9,�00
7,000 (estimated)
5,000 (estimated)
10,000 (estimated)

TTable 1 Most popular newspapers in Slovakia
Source: abcsr.sk monitoring http://www.abcsr.sk/aktualne-vysledky/aktualne-vysledky, June 2020

Table 2 Most popular web portals in Slovakia
Source: based on monitoring http://www.abcsr.sk/aktualne-vysledky/aktualne-vysledky, June 2020

Web portals

Most popular web portals in Slovakia

Daily page views

Aktuality.sk
Sme.sk
Topky.sk
Cas.sk
Zoznam.sk
Pluska.sk
Pravda.sk
Hnonline.sk
Markíza.sk
Denníkn.sk
Hlavnespravy.sk

865,000
681,000
667,000
64�,000
534,000
504,000
357,000
309,000
�89,000
�60,000
130,000+ (estimated)



37

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

The television market of Slovakia is dominated by two private, commercial televisions:
JOJ TV and Markíza. The state is present on the market through several channels of
RTVS (Jednotka, Dvojka), which is a nationwide public broadcasting, state-funded
organization in Slovakia. TA3 is the only channel focusing on prime time news service.

Broadcasting is an area in which commercial channels and the state-owned RTVS are
both present. The broadcasting market is a plural environment with several strong players
while none of the radio stations is following a visible political agenda.

Table 3 Most popular television channels in Slovakia
Source: https://zive.aktuality.sk/clanok/144146/sledovanost-stanic-v-sr-ktora-televizia-je-najuspesnejsia/

PMT/Kantar peoplemeter, 2019 November

Channel (a3liation)

Most popular television channels in Slovakia

Monthly followers in percentage of
the population

Markíza
JOJ
Jednotka (RTVS)
Doma (Markíza)
Wau (JOJ)
Plus (JOJ)
Dajto (Markíza)
Dvojka (RTVS)
TA3

�1,64
�1,31
1�,17
4,39
3,13
�,94
�,85
1,91
0,9�

Table 4 Most popular radio channels in Slovakia
Source: Median https://strategie.hnonline.sk/media/2120194-najpocuvanejsou-rozhlasovou-stanicou-je-stale-

radio-expres

Channel (a3liation)

Most popular radio channels in Slovakia

Monthly audience in share of
population percentage

Rádio Expres
Rádio Slovensko (RTVS)
Fun rádio
Rádio Europa �
Rádio Vlna
Rádio Jemné
Rádio Regina (RTVS)

33,6
�5,3
�3,�
16,3
15,4
15,0
1�,0



38

The major regulatory body for content regulation is the Council for Broadcasting and
Retransmission, which is also in charge of licensing, with some shared competencies
with the Regulatory Authority for Electronic Communications and Postal Services
(formerly the Telecommunication Office). Regarding self-regulation, the most important
and longest standing authority is the Slovak Advertising Standards Council. Main industry
coordinator in the policy field is the Creative Industry Forum. Ethics in journalism are
overseen via self-regulation by the Print-Digital Council of the Slovak Republic. Media
market is regulated only by the general competition laws with no standing monitoring
mechanism in place (Sampor, 2016).

The Political Environment and the Slovak Media

Since the Velvet Revolution media-related issues shaped the political environment in
Czechoslovakia and later in Slovakia. The centralized, state-controlled structures were
facing competition from new media products in private ownership. Forming a liberal,
pluralistic environment in a post-communist, transforming society created several issues
regarding the media.

The most notorious conflict in the nineties emerged between the daily broadsheet Sme
and Vladimír Mečiar’s authoritarian-nationalistic government. Sme, as the successor of
popular daily Smena after 1993 quickly became the most selling newspaper focusing on
political issues. Due to its position Sme acted as the voice of Mečiar’s opposition, the
conflict escalated in 1995 when several publishers denied pressing the daily in fear of
political consequences. As a result, Sme was forced to move the printing operations from
Bratislava and later secured a press machine for its own purposes. Mečiar’s regime
similarly attacked the most popular commercial television during the nineties, the private-
owned Markíza. The seat of the television was occupied by the employees of a security
company due to its alleged debts one month before the decisive parliamentary election
in 1998, however protesters and politicians were protecting the building from the
invaders. The defeat of Vladimír Mečiar’s party, the HZDS was partially inflicted with
public outrage and the perception that the regime is trying to take the company. Later on,
the chairman of the television, Pavol Rusko pursued career in politics as a president of
the liberal ANO party and he is connected with numerous corruption scandals.

During the first and second Dzurinda’s government (1998-2006) the media landscape of
Slovakia remained relatively intact. Despite his initial favorable reputation, the former
prime minister Mikuláš Dzurinda got into conflict with numerous journalists including the
daily Sme accusing them of undermining the government. The aversion between
Dzurinda and the media resulted in an editor-in-chief change in Sme, Slovakia’s leading
daily. Milan Šimečka left his position due to the “lack of support” from the newspaper’s
publisher, the Slovak-German Petit Press.



39

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

Tensions between the press and politics rose after 2006, during the first Fico’s
government. The nationalist-populist coalition of the Smer, SNS, and HZDS imposed the
controversial Press Act in 2008. The main focus of press criticism was connected with
the mandatory right of reply and correction. On May 27, 2008 the majority of Slovak
dailies were published with a blank front page and a short statement connected with the
concerns regarding the new Press Code. The law was subsequently changed three years
later by Iveta Radičová’s government, while the right to reply was reintroduced in 2019,
again by Robert Fico’s third government. Robert Fico’s confrontational style, frequent
accusations of the media, and personal attacks on journalists further polarized the
relations between the Slovak media and the government.

Another change happened in 2011 when the public service broadcasting underwent
institutional reforms due to financial reasons. The Radio and Television of Slovakia (RTVS)
was formed as a nationwide public broadcasting, state-funded organization by the
merger of the Slovak Television and the Slovak Radio. The organizational change was
explained with the economical inefficiency of the two media units.

2011 saw an implementation of an innovative tool in the Slovak digital media market: the
introduction of a nationwide paywall managed by Piano Media. Nine news sites were
participating in the project creating a joint, managed platform of locked articles which
was available for the readers for a monthly flat fee. The joint platform was available until
2016, after its dissolution most of the participating sites created their own platforms for
paid content. The Slovak online media was the first in the region to apply a general
solution to gain paid subscribers. Due to the existence of the Piano, paid and locked
content is present on the majority of the news sites, providing additional income and
indirectly strengthening the financial independence of the websites.

During the last decade various interest groups stepped in the Slovak media market, the
most well-known of them are the Penta Group and the J&T investment group. Both
influential corporations are maintaining a wide portfolio of investments including
healthcare, real estate, and financial services. The primary field of interest of the J&T is the
television (as the current owner of the) Joj Media House. Penta invested mostly in printed
media through News and Media Holding, which is the publisher of influential tabloids and
monthlies such as Plus jeden deň, Plus 7 dní, Trend or Emma. In 2014 Penta, already
heavily accused with the Gorilla-case took over 45 percent of the shares of daily Sme,
which caused conflicts within the editorial staff. The transaction resulted in the abdication
of editor in chief Matúš Kostolný and the departure of journalists who founded Project
N/Denník N with the aid of private company ESET. Denník N is also present as a daily
newspaper, expanding to the Czech Republic, and it is considered as an example of a
successful transition in the field of independent media. The budget is heavily relying on the
paid content, additional economic activities and crowd funding. Several influential
members of the current political elite are heavily involved in media activities in the past: new



parliamentary chair Boris Kollár is the chairman of commercial station Fun Rádio, while
Prime Minister Igor Matovič founded regionPRESS, the biggest regional publishing house.

Risks and the State of Media in Slovakia

External analysts identify several risks connected with the current state of the Slovak
media. Ján Kuciak’s murder in 2018 showed the brutal methods of oligarchs trying to
influence the media workers, offenses against journalists, illegal spying with the inclusion
of state authorities, paid officers, assassination, sending empty bullets and numerous
other methods were reported.

According to the The Centre for Media Pluralism and Media Freedom the lack of
transparency in media ownership resulted in high risk level in the area of market plurality
and causing medium risk in the fields of social inclusiveness and political independence.
Low risk in the field of basic protection is mainly due to application of the constitutionally

40

Leading players in the field of printed media

company dailies weeklies Monthlies Portals

News and
Media Holding

Plus jeden den,
Új Szó

Plus 7 dní,
Trend, Vasár-
nap

EVA

Pluska.sk,
trend.sk, medi-
alne.sk,
ujszo.com,
trend.sk

FDP Media Novy cas Cas.sk

Zoznam.sk Zoznam.sk,
topky.sk

Petit Press SME The Slovak
Spectator Profit Sme.sk

Slovakia noviny

Perex Pravda Pravda.sk

N Press Denník N N magazín Dennikn.sk

Ringier Axel
Springer

Azet.sk, actual-
ity.sk, sport.sk,
pokec.sk

Table 5 Leading players in the field of printed media
Source: https://cloudia.hnonline.sk/rxn/ed51155ef187149c0b4e91205545fb46



41

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

enshrined freedom of expression and protection of right to information exercised via long
standing Freedom of Information Act. However, even this area is border-line medium risk
due to the Kuciak murder (Sampor, 2020, SGI 2018).

The Freedom House in 2020 is emphasizing the impact of the murder of Ján Kuciak on
the society and points out that the investigation revealed a close link between Marian
Kočner, the controversial businessman and key political and judicial figures, including
judges and the former prosecutor-general. The businessman also had around three
dozen journalists placed under surveillance, using personal data from police databases.
Another threat is former Prime Minister Robert Fico, who along with his colleagues often
attack journalists verbally, using an anti-media rhetoric that is reproduced in certain media
and, above all on websites specializing in disinformation. In 2019, the biggest Slovak TV
channel, Markíza, was bought by an investment group controlled by Petr Kellner, one of
the wealthiest Czech businessmen. The independence and professionalism of the public
radio and TV broadcaster RTVS has been questioned since several dozen of its journalists
left in 2018 because the new management was close to the ultranationalist SNS party.
They have been replaced by younger, less experienced journalists, some apparently
sympathetic to SNS leader Andrej Danko (Meseznikov, Kollár, Bútora 2014).

According to the 2020 World Press Freedom Index Slovakia is ranked 33rd in the world,
which is an improvement over 2019 (35th). The global score of the media however
declined by 0.91 points since 2019. In general, the state of the Slovak media considered
to worsen since 2016, when the country was ranked 12th in the worldwide comparison.

Scandals, Society and Media Involvement

The Gorilla scandal
The Gorilla scandal is the biggest scandal connected to political corruption named after
the wiretap files of the SIS, the Slovak Secret Service. The records were made in 2005-
2006 and subsequently leaked to the internet in December 2011 as a written transcript.
The authenticity of the tapes lacks official confirmation, the majority of the records
consists of alleged conversations between Jaroslav Haščák, co-owner of the Penta
Group and various politicians, officials and business executives. The tapes were
published in entirety in 2019.

The leaked transcripts caused nationwide protests in Slovakia and heavily influenced the
results of the 2012 parliamentary elections (Spáč, 2014). The protests were ongoing from
January 2012 until March 2012 including mass-demonstrations with several thousand
participants and small, rather violent gatherings. Throwing bananas, corruption-related
claims in a scandal, which overlapped traditional political cleavages indirectly caused
the rise of new political elites not involved in the political settlements born before 2010.



4�

The role of the media in presenting the scandal was controversial. Several pieces of the
tapes were already accessed by various journalists for years, notably Tom Nicholson
(SME), who received the documents from a former agent of the Slovak secret service
(SIS). The transcripts suggested widespread corruption and protectionism within the
state structures and oligarchs during the last years of Mikuláš Dzurinda’s second
government. However, before the document was leaked to the public in December the
media was unwilling to publish parts of the transcripts due to the lack of proofs about the
authenticity of the documents. The participants involved in the scandal claimed the
transcripts were falsified, changed, or taken out of context.

The case illustrates an ethical and legal dilemma for the media when the sources of
information vehemently deny all accusations, and force the media to report rumors or
contradictory claims and denials (after files are made public on the internet) or desist
from reporting altogether due to possible libel threats, until the files are made public on
the internet (Školkay, 2018).

Nevertheless, the media was heavily involved in promoting and interpreting the findings
of the tapes. The level of enthusiasm regarding the ongoing investigation was differing:
the most detailed coverage was provided by the daily Sme. This was partially caused by
the fact that Tom Nicholson, who contacted and partially processed the transcripts was
previously working as an editor of the daily. Nicholson in 2012 published the first book
about the case and became the face of the mass protests. The journalist endorsed the
participants of the protests to vote in the upcoming parliamentary elections.

In addition it is worth noting that the majority of the scandals involved in Gorila affected
the second Dzurinda government and the former PM had notoriously bad relations with
the Sme due to several other corruption scandals and their interpretation. On the other
hand, Pravda, the second most popular daily with center-left orientation and a different
ideological background according to the same studies provided less articles about the
case, with less objectivity. This can be explained with change of ownership in 2010 and
the ambition to avoid doing any harm to Smer-SD, which was indirectly also involved in
the scandal. This is being seen as an example of partial media capture, which suggests
that in specific situations a part of a media sector is not able to report freely about an issue
(Školkay, 2018).

The murder of Ján Kuciak
Ján Kuciak was an investigative journalist working for aktuality.sk, his main field of
expertise was tax fraud. During his work he frequently clashed with influential
businessmen due to his articles. The investigative journalist and his fiancée Martina
Kušnírová were killed in February 2018 by gunshot wounds in their home which made him
the first murdered journalist in the history of independent Slovakia.



43

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

The murder shocked Slovakia and resulted in mass protests and demonstrations
against the political elite. Kuciak’s death lead to the biggest mass protests in the
country since the Velvet Revolution, in 9th of March 2018 more than 120 thousand
people participated in the protests in various Slovak cities. The movement For a decent
Slovakia (Za slušné Slovensko) became an issue setter organization during the first half
of 2018, besides activists and politicians journalists were also frequently participating
on the meetings as speakers.

In contrast to the Gorilla-protests, the actions of the protesters had political
consequences. The unrest culminated in the abdication of Prime Minister Robert Fico
and the transformation of the Slovak government. Despite the initial skepticism due to
the relatively effective police investigation numerous suspects were arrested on
September 2019 and three person were charged with murder. Further in line with the
investigation, businessman Marian Kočner and Alena Zsuzsová were accused of
orchestration of the murder, however in September 2020 both of them were acquitted
of charges related to the murders. As an additional side effect new parties gained
popularity and the Smer lost the next parliamentary election in 2020 – Igor Matovič’s
government’s primary priority is fighting against the corruption.

The incident affected the media as well, partially due to the fact that the majority of media
felt threatened by influential businessmen with connections to organized crime. As a
result of acknowledging the need for networking and providing information about
corruption the Investigative Center of Jan Kuciak (ICJK) was born as a platform for
investigative journalism, In addition the US Embassy in Slovakia renamed its annual
Transparency Award to Ján Kuciak Memorial Transparency Award.

Personal involvement of numerous journalists in the case resulted in changing the role
of journalism in the society. The media replaced, in part, state authorities in enforcing
justice in special cases of collusion involving some quasi-business persons and
politicians, political parties and public authorities. In other words, some journalists
and media acted as independent agents of justice within a framework of what
appeared to be a partially captured state. (Školkay, 2018b). Thus, the Slovak
environment in 2018 can be seen as a specific case of “mediacracy” a system, in
which the media is capable of agenda setting independently of the government and
the political elite and in addition draws attention to specific issues regardless the
intention of the political elites. (Phillips,1974)



44

Conclusion – The Future of the Slovak Media: Mediacracy,
Partial Media Capture or the Role of The Watchdogs?

As we have seen, the Slovak media played an active role during the greatest scandals
of the last decade. Through the investigative articles, presentation of forbidden and
leaked materials, and participating in mass protests the activities of the media outgrew
its traditional roles. Due to the instability of the Slovak party system, political plurality
and the presence of numerous influential actors the media is able and willing to extend
beyond its traditional watchdog-position. Looking into the future we can form several
questions regarding the role of the Slovak media in further structural changes.

We can raise the question, whether the Slovak media is on its way to a real mediacracy
or its influence is rather a result of a political power vacuum? Can the media fight the
partially captured state as an independent agent? Will the business interest group’s
partial media capture exploit the social status of the journalists?

The results of the 2020 parliamentary elections question the strong influence of the
mainstream, trendsetter media on the Slovak society. While the Smer lost the election,
the surprise winners of the voting are the parties and personalities which were not
specifically favored by the influential dailies and news portals: Igor Matovič’s OLaNO
and Boris Kollár’s populist Sme rodina. In contrast, the liberal, PS-Spolu coalition with
a strong media presence failed to reach the threshold. Still, the relatively weak political
positions of the current Slovak government prevent the state capture. Less optimistic
is the prognosis regarding the financial companies and investors influence on content
production. We can predict further exploitation of media capture: several editorial
staffs have been partially replaced in the near future, most notoriously the staff of
economic weekly “Trend”.

Nevertheless, the Slovak media played a positive, trendsetting role in 2012 and 2018.
The political pluralism protects from total state capture, while it is guaranteed that
numerous relatively independent, active media products will shape the political-social
landscape of Slovakia during the next decade.



45

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

References

All online sources were checked as of October 2020.

Deegan-Krause, Kevin (2012), Populism, democracy, and nationalism in Slovakia, “Populism in Europe and the

Americas” (pp.182-204).

Klíma, Michal (2020), Informal Politics in Post-Communist Europe: Political Parties, Clientelism and State

Capture, London, Routledge.

Klingová, Katarína & Riapošová, �uboslava (2015), Mapping the Lobbying Landscape in Slovakia ,

Transparency International.

Meraz, Sharon (2011), "The fight for 'how to think': Traditional media, social networks, and issue interpretation",

Journalism. 12 (1) (pp. 107–127.)

Mesežnikov, Grigorij (2020), Slovak elections 2020: unexpected implications of the expected victory. Europe’s

Futures, https://www.europesfutures.eu/archive/slovak-elections-2020-unexpected-implications-of-the-

expected-victory

Mesežnikov, Grigorij & Kollár, Miroslav & Bútora, Martin (2014,), Slovakia, Nations in Transit, Freedom House.

https://freedomhouse.org/sites/default/files/24.%20NIT14_Slovakia_final.pdf

Nicholson, Tom (2012), Gorila, Dixit.

Phillips, Kevin P. (1975), Mediacracy: American Parties and Politics in the Communications Age, Garden City,

N.Y.: Doubleday.

Rybář, Marek & Spáč, Peter (2019). “Social Origin Is No Destiny: Background, Institutionalization, and Electoral

Performance of New Political Parties in Slovakia” “East European Politics and Societies: and Cultures”

Rusnáková, Lucia (2017), Aké médiá vlastní Penta?, Hnonline.com,

https://focus.hnonline.sk/biznis/clanok/1070373-ake-media-vlastni-penta

Sampor, Željko (2016), Slovakia. Media Pluralism Monitor, https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/mpm-

2016-results/slovakia/.

Sampor, Željko (2020), Country report: Slovakia. “Media Pluralism Monitor,” European University Institute.



46

Sirotnikova, Miroslava German (2019), Never-ending Story: The Fight for Media Freedom in Slovakia, Balkan

Insight, https://balkaninsight.com/2019/08/08/never-ending-story-the-fight-for-media-freedom-in-slovakia/

Spáč, Peter (2014), The 2012 parliamentary elections in Slovakia, “Electoral Studies. 33” (pp. 343–346.)

Školkay, Andrej (2018), A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla Case of Slovakia,

Środkowoeuropejskie Studia Polityczne.

Školkay, Andrej & Ištoková, Alena (2016), Media coverage of corruption: the role of inter-media agenda setting

in the context of media reporting on scandals.

Školkay, Andrej (2017), Slovakia From a Black Hole in the Heart of Europe to a Central/Eastern European

Statistical Average, “Media in third-wave democracies : Southern and Central/Eastern Europe in a comparative

perspective” (pp.182-209.)

Školkay, Andrej (2018), A Very Short Report on Media and Politics in Slovakia in 2018, Denníkn.sk,

https://dennikn.sk/blog/1331709/a-very-short-report-on-media-and-politics-in-slovakia-in-2018/

Učeň, Peter (2020), Slovakia, “Freedom House: Nations in Transit”

https://freedomhouse.org/country/slovakia/nations-transit/2020

Virostková, Lucia (2015), Oligarchs spark debate on press freedom in Slovakia, Euobserver.com,

https://euobserver.com/beyond-brussels/127186



47

THE STATE OF THE MEDIA
IN THE VISEGRAD COUNTRIES

Authors of the Volume

Gábor Horn is the chairman of the Board at Republikon Foundation since 2010. At the
time of the regime change, he was prominent figure of the union movements. After that
he joined the SZDSZ (the Alliance of Free Democrats) and became an MP in 1994 and
the campaign director of the party. Between 2002 and 2008 he worked as under-
secretary for coordination in the Hungarian Prime Minister ‘s Office as well. For 10 years,
he was teaching economics and finance and then took part in the founding of the
Economic Polytechnic Foundation School, where he worked as director of curriculum
until 2002

Dániel Mikecz is Senior Research Fellow at Republikon Institute. He graduated as
political scientist at the Eötvös Loránd University in Budapest. He defended his doctoral
thesis in 2017 on the Hungarian global justice movement. From 2010 he holds various
courses at the Eötvös Loránd University on protest movements and political participation.
Since 2013 he is also a Research Fellow at the Institute of Political Science at the
Hungarian Academy of Sciences. Daniel publishes articles in academic journals and
weekly, daily newspapers on social movements, protests and a political participation.

Dr. Šárka Prát is the director of the Institute for Politics and Society. Šárka covers
transatlantic, economic and migration issues. Her doctoral research was on the issue of
migration, the results of which were published on the Web of Science. Šárka participated
in internships in Cyprus, Corfu, Malta, and Brussels. Additionally, she has studied at the
University of Juaréz del Estado de Durango (Mexico) and IDRAC (France). She holds a
doctoral degree (Ph.D.), engineer degree (Ing.) and master degree (MBA) from University
of Economics in Prague. She holds a master degree (MA) from the Université Jean Moulin
Lyon 3. In 2020 Šárka was elected as a member of the Board of Directors of the European
Liberal Forum, think tank of the ALDE Party.

Géza Tokár is a political scientist, doctoral student of ELTE ÁJK, researcher of the Forum
Institute, spokesman for the Slovak Hungarian Roundtable. Tokár took a role in the
elaboration and signing of the Hungarian Basic Document in Slovakia between the MKP
and the Bridge Party and the round table, in the birth and coordination of Hungarian
activities against the planned closure of small schools, and in the demonstration in
connection with the treatment of Malina Hedvig.




