
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Quarterly Report: Public Media 
Monitoring 

Based on M1 news broadcasts at 7:30 PM  

February–April 2025 

A REPORT BY REPUBLIKON INSTITUTE 

May 2025 



 

2 

Introduction 

 

The core function of public service media is to provide impartial, reliable, and 

varied information to society. Their responsibility is to support the functioning of 

democratic public life, ensure pluralism of opinion, and make cultural, 

educational, and other public interest content easily accessible. In addition, 

public service media play a key role in fostering national and minority identities 

and strengthening social cohesion. Hungary’s Act CLXXXV of 2010 on Media 

Services and Mass Media (the so-called Media Act) defines public service media as 

follows:  

 

“a) its operations are independent both from the state and from economic agents, 

and the managers of public service broadcasters and those involved in the 

performance of their operations have professional autonomy – within the 

applicable legislative framework; 

b) its system ensures accountability and the existence of social control” 

 

The independence of public broadcasting is governed not only by Hungarian 

legislation but also by EU regulations. The European Media Freedom Act (EMFA), 

which came into effect on May 7, 2024, also addresses the independence and 

impartiality of public service media. The Hungarian public broadcaster, MTVA, has 

been subject to recurring criticism over its alleged bias in favor of the governing 

parties, the Fidesz-KDNP alliance. Such critiques seem to be supported by the fact 

that a court ruled in 2014 that Dániel Papp, the current director of MTVA, could 

legally be called a “news falsifier” due to his distortion of a 2011 news report and 

that Balázs Bende, head of the foreign affairs desk at MTVA, made unmistakable 

references to the political orientation of public media in a a leaked audio 

recording from an internal meeting ahead of the 2019 European Parliament 

elections. 

 

Republikon aims to examine in an objective and factual manner the extent to 

which the accusations of partiality and bias frequently leveled at Hungary’s public 

INTRODUCTION 



 

3 

broadcaster (and in particular its news shows) are well founded. On February 1, 

2025, Republikon began monitoring the evening news shows at 7:30 PM on M1, the 

public broadcaster’s main television channel, on a daily basis. The goal of the 

project is to evaluate the validity of claims that the Hungarian public 

broadcaster’s programs serve primarily to amplify government messaging rather 

than to provide objective information. 

Our research examines M1’s evening news broadcasts from both quantitative and 

qualitative perspectives. In this report, we present the findings from the first 

quarter (February, March, April), along with the trends and changes observed over 

the three-month period. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

4 

 

 

In our project, we made use of both qualitative and quantitative methods to 

analyze M1’s newscasts. The analysis focused exclusively on the M1 evening news 

broadcast that airs at 7:30 PM, as this time slot traditionally attracts the highest 

viewership among the channel’s daily news shows.  

Each news show was analyzed individually, with each news item examined 

separately. The daily results were compiled into monthly data sets; this study 

presents an analysis of the first three months. 

Our research rests on three thematic pillars: the representation of political actors, 

the choice and framing of topics covered, and news sources. In terms of the 

representation of political actors, we examined the following: 

● Politicians’ time on screen 

● Perception of the portrayal of Hungarian politicians 

● Perception of the portrayal of foreign politicians  

● Frequency of politicians’ names  

● Common expressions appearing in the context of politicians’ names (the 9 

words before and after each mention) 

Regarding the topics covered in the news shows, we considered the following: 

● Number of speakers providing a narrative frame for the news 

● Political affiliation of these speakers 

● Frequency of expressions central to the government’s narrative 

(for this, we used randomly selected episodes of RTL’s evening news show as 

a reference point) 

For the news sources, we studied the following: 

● Number of press outlets cited 

● Political affiliations of these outlets 

● Number of corrections issued  

METHODOLOGY 



 

5 

To analyze word frequencies and the context in which politicians’ names 

appeared, transcripts were generated for each daily newscast using software 

tools. These transcripts were then processed and analyzed using the Voyant Tools 

text analysis program. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

6 

 

The length of the news shows is relatively consistent, ranging from around 45 to 

about 60 minutes. While the broadcasts do not consist exclusively of political 

news, such content makes up the majority of the program: the proportion of 

political news was 81% in February, 76% in March, and 75% in April. 

 

Figure 1  

We categorized political news into three types: purely domestic political news, 

purely foreign political news (world politics), and foreign political news with 

domestic relevance (world politics with domestic relevance).  

The proportion of political news made up by each of these three types varied 

somewhat across the three months examined. In February, the share of purely 

foreign political news was relatively high at 31%—in part due to the early actions 

of U.S. President Donald Trump. By March, however, this figure had dropped to 

just over 18%, and by April, it had declined further to 16%. 

DATA 



 

7 

The monthly distribution of political news time by topic is illustrated in the chart 

below. 

 

Figure 2 

The data clearly show a steady increase in the emphasis on domestic political 

news during the spring months, coinciding with a shift towards domestic affairs in 

the Hungarian government’s discourse. Thus, the observable shift in news focus 

reflects a similar move by Fidesz. 

 

 

 

 

 

 



 

8 

 

An important element of our study was the representation of politicians, which we 

examined in several ways. The most straightforward method was analyzing 

politicians’ time on screen, as determined by the length of time for which a 

politician’s image appeared on screen or a politician’s voice was audible. Each 

appearance of a politician was then categorized as positive, negative, or neutral. 

In making these classifications, we considered various factors, such as the context 

of the politician’s appearance, the narrative and framing of the newscast, the 

politician’s role in the news item, and whether expert commentary supported or 

contradicted the politician’s statements. 

 

Figure 3 

In all three months of the first quarter, politicians from the governing parties 

clearly received more time on screen than opposition politicians. An interesting 

trend, however, is that after February, opposition politicians’ time on screen 

increased in both March and April (see Figure 3).  

REPRESENTATION OF POLITICIANS 



 

9 

It is important to note that not a single instance of governing party politicians 

appearing on screen in a negative light was recorded over the three months 

examined, with their negative time on screen remaining at 0 seconds in February, 

March, and April.  

 

Figure 4 

In contrast, the portrayal of opposition politicians was far more mixed. For 

example, politicians from the Tisza Party appeared almost exclusively in a 

negative context, while politicians from other opposition parties were generally 

presented neutrally. Opposition politicians portrayed positively were most 

commonly from Our Homeland (Mi Hazánk) and Jobbik. 

Representation can also be measured by how often a politician’s name is 

mentioned in the newscasts. To that end, we selected seven key “main characters” 

and tracked how often their names were mentioned, as well as the context of 

those mentions (positive, negative, or neutral). It is important to note that we only 

counted explicit name mentions—not titles or substitute terms. Thus, for Viktor 

Orbán, we only counted uses of “Orbán Viktor” or “Orbán,” excluding terms like 

“miniszterelnök” (prime minister) or “kormányfő” (head of government).  



 

10 

There were several reasons for drawing a clear line between names and titles. For 

one, repeating a name is a much more direct method of building political identity 

and enhances public recognition more than using titles. In addition, from a 

practical point of view, it is difficult to decide which alternate terms should count. 

For instance, should nicknames (e.g. “Brussels Péter”) be included? Where do we 

draw the line with titles (e.g. “national leader”)? What about phrases involving 

adjectives (e.g., “the convicted politician”)? And how many mentions is “Prime 

Minister Viktor Orbán” worth—one or two? 

For these reasons, we felt the cleanest methodological approach was to only 

count name mentions. In addition to seven Hungarian political figures, we also 

tracked how often the name of Donald Trump—who took office in January—was 

mentioned in M1's evening newscasts. We encoded the context of each mention as 

follows: (1) for positive, (-1) for negative, and (0) for neutral.  

The average values for each person by month are presented in the following table. 

Table 1  

Over the three months examined, some interesting trends emerged in how often 

certain individuals were mentioned. One of the most notable shifts was in the 

Name of 
Politician 

Viktor 
Orbán 

Péter 
Magyar 

Gergely 
Karácsony 

Ferenc 
Gyurcsány 

Government 
or gov’t 

members 

Fidesz- 
KDNP 

members 

Opposition 
or 
opposition 
politicians 

Donald 
Trump 

February - 
Incidence 302 297 23 37 478 212 252 346  

February - 
Context 1 -1 -0.9 -1 1 1 -0.69 1  

March - 
Incidence 260 353 23 25 482 288 257 228  

March - 
Context 1 -0.96 -0.5 -0.73 1 1 -0.7 0.93  

April- 
Incidence 222 448 13 26 632 246 746 134  

April - 
Context 0.93 -0.97 -1 -0.93 1 1 -0.93 0,96  

Three 
Months – 
Incidence 

784 1.098 59 88 1.592 746 1255 708  

Three 
Months- 
Context 

0.98 -0.98 -0,8 -0.88 1 1 -0.78 0.96  



 

11 

coverage of opposition politicians. While in February and March, the government 

or its members were mentioned far more often, by April this ratio had reversed. 

However, this change was caused not by a decrease in the number of mentions of 

the government and governing-party politicians, but rather by a near-tripling of 

the number of mentions of opposition politicians. Tellingly, the already not-so-

positive representation of the opposition became even more negative in April, 

reflecting the governing Fidesz’ party’s narrative and communications at the time. 

Indeed, Magyar Péter’s Tisza Party appeared much more frequently than before in 

newscasts in April, usually as the target of criticism from Fidesz-KDNP politicians 

speaking on camera.  

The rising trend in the mentions of the Tisza Party strongly coincides with the new 

communications strategy of Fidesz and associated media outlets. After an 

extended period of avoiding direct mentions of his challenger, Orbán has begun to 

speak about the Tisza Party and Péter Magyar; parallel to this shift, the number of 

mentions of Péter Magyar and the opposition (primarily the Tisza Party) on M1’s 

evening news shows has skyrocketed. Newscasts have also reflected government 

talking points, suggesting, for example, that Szabolcs Bóna, the Tisza Party’s 

agricultural expert, played a role in the spread of foot-and-mouth disease. 

However, the focus remains on Péter Magyar, who is frequently portrayed as a 

scandal-ridden politician. 

It is worth considering the representation of Tisza Party politicians in greater 

detail, as the public broadcaster was devoting more attention to them than to 

Fidesz politicians by April, generally adopting narratives about them similar to 

those propagated by the governing party. At the end of February and in March, the 

focus was mainly on Kriszta Bódis (accused by Fidesz of being an “LGBTQ activist”) 

and Romulusz Ruszin-Szendi (accused by Fidesz of having used public funds to get 

a liposuction). By April, however, the focus shifted to Kinga Kollár, a Tisza MEP 

presented as a traitor due to a speech in the European Parliament in which she 

reflected upon the effectiveness of EU rule-of-law proceedings against Hungary, In 

mid-April, Kollár appeared among the top three most frequently mentioned 

politicians five times. In each case, the focus was on statements she made during 



 

12 

the April 7 hearing of the European Parliament’s Committee on Budgetary Control. 

The framing of these news reports closely matched Fidesz’s communication (e.g., 

“Kollár thinks it’s good if Hungarians live poorly,” comparisons to the 2006 Őszöd 

speech of former PM Gyurcsány, or the notion of a Tisza-Brussels pact).  

Donald Trump’s name was mentioned very frequently in February (346 times), but 

less often afterwards, with 228 mentions in March and only 134 in April. This drop 

also reflects a broader decline in the length of the foreign affairs segment of the 

news broadcast from month to month.  

We also studied the context in which certain foreign politicians were mentioned in 

news broadcasts over these three months, recording each mention as positive (1), 

neutral (0), or negative (-1). The results are displayed in the chart below (the 

number of occurrences is not shown here).  

 

Figure 5  

An examination of the results from the three months in question reveals a clear 

tendency in the representation of political actors generally perceived as being 

critical of Hungary or, more specifically, the Hungarian government. Indeed, it is 

apparent that most figures are treated with a certain bias by the public 

broadcaster: most fall short of a perfect +1 or -1 score only due to the occurrence 



 

13 

of a few neutral mentions. This is notably the case for Donald Trump, portrayed 

almost always positively, or Manfred Weber, Ursula von der Leyen, and even the 

European Union itself (often referred to as “Brussels”), portrayed almost 

exclusively in a negative light. The same applies to Volodymyr Zelensky and 

Ukraine, as both the country and its leader were typically depicted as obstructing 

peace negotiations and attempting to accelerate EU accession through backroom 

deals presented in news broadcasts as contrary to Hungary’s interests. 

There are, however, certain politicians whose portrayal clearly became more 

negative over the course of the three months. One such figure is Emmanuel 

Macron, who was still depicted in a relatively neutral light in February and March, 

but by April was almost exclusively shown in a negative context. This was partly 

due to the French court ruling against Marine Le Pen, which Hungarian public 

news broadcasts implied may have been politically motivated, and partly due to 

France’s stance on the Russia-Ukraine war. The criticism in these segments 

strongly echoed the government parties’ communication—not only in tone but 

also in messaging—suggesting that Western countries (including France) are 

encouraging Ukraine to continue the war. 

Another politician whose portrayal showed a noticeable shift is Friedrich Merz. In 

February, Merz was not only frequently featured (in more than half the 

broadcasts) but generally presented in a positive light. This was largely because 

he was often contrasted with Olaf Scholz, who was portrayed as a weak, pro-war 

politician during the German election campaign. In March and April, however, Merz 

received far less coverage, and with Scholz receding from focus, Merz’s 

representation moved more toward the neutral category. 

A somewhat more ambiguous figure in the public broadcaster’s coverage of 

international affairs  is Vladimir Putin. While he is primarily mentioned in the 

context of the war, it is striking that he is portrayed much less negatively as a war 

aggressor than Zelensky, who is fighting for his country’s independence. Despite 

the nature of his involvement in the war, Putin surprisingly often appears in a 

positive light—even if, in the majority of cases, his portrayal remains neutral. 



 

14 

Negative representations of the Russian president are almost exclusively tied to 

instances where the news reports that, according to Donald Trump, neither 

Zelensky nor Putin is open to a ceasefire. 

 

We also examined which words and expressions appear most frequently alongside 

individual political figures’ names (primarily Viktor Orbán and Péter Magyar) in the 

news broadcasts. Concretely, we used a text analysis software to collect data on 

the nine words preceding or following each mention of a politician’s name. In this 

domain, too, a sharp contrast between the portrayal of Orbán and Magyar is 

immediately observable in a variety of ways. One of the most striking differences 

lies in the vocabulary used when either Orbán or Magyar makes a statement. In 

Orbán’s case, across all three months examined, the expressions used are 

markedly assertive and do not question the authority of his statements. The most 

common verbs were “said” (108), “announced” (58), and “stated” (52), with others 

like “emphasized” (33) and “highlighted” (26) also appearing frequently—terms 

that strongly affirm the speaker’s authority. 

By contrast, for Péter Magyar, a very different picture emerges: the most 

frequently used word was “according to,” appearing 100 times. While neutral 

expressions were also used in his case, they appeared roughly as often as more 

reactive or suggestive terms such as “responded” (24) or “denied” (21), suggesting 

a fundamentally different tone from the assertive language surrounding Orbán. 

Another key difference becomes evident when the words appearing near their 

names are categorized by topic. Throughout the three-month period studied, 

Viktor Orbán’s name consistently appeared alongside themes aligned with the 

ruling parties’ current narrative. In February—especially in the first half of the 

month—Orbán’s name frequently appeared close to that of Donald Trump, who, as 

noted earlier, is consistently portrayed in a positive light in the news. Thus, there 

appears to have been an attempt to build a positive associative link between the 

two political leaders, even if such joint mentions had significantly decreased by 

March and April.  

CONTEXT OF THE NAMES OF VICTOR ORBÁN AND PÉTER MAGYAR 



 

15 

In March, the war in Ukraine became one of Orbán’s main topics. In February, the 

word “peace” or one of its variations appeared 21 times near Orbán’s name. By 

March, this rose to 29 (several times as “pro-peace”), while the term “war” 

appeared 21 times. By comparison, in the same month, Péter Magyar’s name 

appeared near the word “peace” only 4 times, but 23 times near the word “war”—8 

of those instances in the form “pro-war.” Meanwhile, the adjective “pro-peace” 

frequently accompanied the prime minister’s name. 

Another major topic for the government in March was “family.” The word appeared 

14 times near Orbán’s name, while related terms like “mother” occurred 8 times 

and “child” 10 times. The word “economy” or its variations appeared 19 times in 

proximity to Orbán’s name  during the month. Interestingly, if we look at the 

words most often associated with “economy,” Orbán’s name was the fifth most 

frequent—after “European,” “Hungarian,” “Ukraine,” and “EU.” This suggests that 

the topic of the economy is closely linked to Orbán in the public broadcaster’s 

newscasts, while an examination of the tone of the news items in which such 

mentions occur reveals that this association is generally presented in a highly 

positive way. Orbán is mainly linked to the price cap policy, which is often 

highlighted as an effective measure to curb inflation. 

The Prime Minister most often appears in Friday evening broadcasts, which 

usually quote extensively from his radio interviews given that same morning. In 

these interviews, he himself often talks about the economy, identifying Ukraine 

and the EU as the sources of economic hardship (specifically citing sanctions and 

Ukraine’s potential EU accession). He frequently emphasizes that the government 

is fighting against these external actors to maintain the stability of the Hungarian 

economy. This aligns with the narrative of the governing parties, as does the fact 

that in the context of “inflation,” the word “decreases” appears 11 times, while 

“increases” appears only 2 times and “rises” 5 times. Interestingly, although Péter 

Magyar frequently brings up economic issues, the word “economy” appeared only 

twice in connection with him in March. 



 

16 

In March, the government announced a public consultation regarding Ukraine’s 

potential EU accession. In this context, it is unsurprising that the phrase “public 

consultation” preceded or followed Orbán’s name 12 times. Relatedly, the words 

“Ukraine/Ukrainian” also became more common (43 occurrences near the Prime 

Minister’s name in March compared to only 8 in February). The centrality of 

Ukraine as an issue is evident not only from the frequency of related terms 

appearing with Orbán’s name but also from similar patterns around Péter Magyar: 

the words “Ukraine/Ukrainian” and variants such as “pro-Ukrainian” occurred 40 

times within nine words of Magyar’s name in March.  

By April, the use of “Ukraine/Ukrainian” remained steady with Orbán (38 

mentions), but significantly increased with Magyar (92 mentions), often in 

expressions such as  “pro-Ukraine”/“pro-Ukrainian”. These expressions show that 

Ukraine became an even more central issue in the news, just as it did for the 

government. This is further confirmed by the increased occurrence of the words 

“accession” (18 in April and 11 in March) and “membership” (9 in April and 2 in 

March) in the context of the Prime Minister’s name.  

April brought a major shift in the Prime Minister’s communication. Following Tisza 

MEP Kinga Kollár’s now-notorious remarks regarding Hungary’s frozen EU funds, 

Orbán began naming the Tisza Party as his primary opponent on his own 

platforms as well. This was also evident in the news coverage: while in February 

the party was barely mentioned at all in proximity to Orbán’s name, in April, it was 

mentioned 16 times within 9 words of the PM’s name. The impact was also visible 

in Péter Magyar’s coverage: his name appeared alongside Kinga Kollár’s 30 times 

in April. This is partly understandable, as Kollár is less widely known, making it 

important to associate her with a specific party (and its well-known leader). 

However, it is clear from the context in which Kinga Kollár appears that the goal of 

emphasizing this association is not simply to inform, but to link Magyar with a 

negatively portrayed figure. Kollár’s name was often accompanied by terms like 



 

17 

“betrayal/treason” (8), “scandal” (10), “expose” (4), “Őszöd”1 (6), and even 

Gyurcsány and Lenin were mentioned as her ideological predecessors. 

The news also tried to establish a similar negative association between Magyar 

and Manfred Weber, as well as the European People’s Party. Weber’s name 

appeared near Magyar’s 13 times in March and 16 times in April (the EPP appeared 

14 and 9 times, respectively). As with Kollár, Weber was uniformly portrayed in a 

negative light on M1’s news programs. 

With each passing month, Péter Magyar’s name increasingly appeared alongside 

adjectives and terms intended to damage his reputation. For instance, in March, 

the words “insider” and “shares” appeared 4 and 5 times, respectively, but by 

April, these had risen to 19 and 20. The term “threaten/threatening” appeared 17 

times in April in connection with Magyar, and “scandal” (7), “crime/criminal” (8)—

up from just one instance each in March—also became more frequent. 

Most striking, however, is how many derogatory expressions appeared near Péter 

Magyar’s name that only appeared in one news show, never to be used again—

though nearly every day featured at least one such term. These expressions were 

entirely absent from Orbán’s coverage. This includes not only ideologically 

charged terms used negatively by the government like “leftist” (8 in March, 5 in 

April), “Pride” (5 in March), “SZDSZ”2 (1 in April), or “gender” (March: 3), but 

explicitly pejorative language. For example, in March alone, the following 

expressions occurred in proximity to Magyar’s name: “brain-dead” (2), “insider” (4), 

“stinky/bad breath” (4), “contradiction” (5), “forgery” (4), “agitator” (3), “nonsense” 

(5), “loyalty oath/declaration” (4), “embarrassing” (3), “bootlicker” (1), or “bug” 

(3)—a term actually used by Orbán, but never appearing near his name—and 

“sneaky” (2). In April, meanwhile, the following terms accompanied Magyar’s name: 

“assaulted” (1), “cynicism” (1), “suspicion” (2), “treason” (1), “incited” (1), 

“hysterical” (1), “loyalty oath” (1), “nervous” (1), “shouting” (4), “fawning” (2), 

“caught” (4), “eavesdrop” (2), “deny” (2), “anti-Hungarian” (1), “unworthy” (2), 

 
1 In reference to a private speech made at a party conference in 2006 by Socialist PM Ferenc 
Gyurcsány in which he admitted to lying, subsequently leaked to the press 
2 Szabad Demokraták Szövetsége: Alliance of Free Democrats, a now-defunct liberal political party  



 

18 

“Őszöd” (2), “panic” (6), “foot-and-mouth disease” (2), “personal attacks” (3), 

“servant/serve” (2), or “bridge occupation/blockade”3 (4)—an event in which 

neither Magyar nor the Tisza Party participated. 

Key topics  

One of the important elements of our research was to examine the frequency with 

which certain expressions that occupy a central role in the government’s messaging 

can be heard in the public broadcaster’s newscasts. The chart below shows the 

evolution of the number of mentions of some such words and expressions over the 

course of the three months examined.  

Table 2 

It can be observed that, similar to the trends in February and March, the use of the 

term “migration/migrant” continued to decline in April. Meanwhile, the topic of 

war peaked in March but returned closer to the February average by April. 

Interestingly, the word “peace” was mentioned the least in April. News items 

 
3 A series of protests in Budapest against the government’s Pride ban and restrictions on freedom 
of assembly, organized by independent MP Ákos Hadházy 

Expression Migrant/
migration War Peace Sanctions Sovereignty Soros 

February - Total 465 278 209 34 47 90 

February - 
Average per 
Broadcast 

16.61 9.93 7.46 1.21 1.68 3.21 

March - Total 182 461 231 25 67 13 

March - Average 
per Broadcast 5.87 14.87 7.45 0,8 2.16 0.42 

April - Total 83 330 162 25 27 13 

April - Average 
per Broadcast 2.76 11 5.4 0.83 0,9 0.43 

Three Months – 
Total 730 1069 602 84 141 116 

Three Months – 
Average per 
Broadcast 

8.2 12.01 6.76 0.94 1.58 1.3 

KEY TOPICS 



 

19 

related to George Soros or Alexander Soros have barely appeared since February; 

the name Soros was mentioned only 13 times in both March and April. 

We also examined the same terms over the three-month period in several of RTL’s 

evening newscasts. The frequency of these expressions in the RTL broadcasts is as 

follows: 

Table 3  

If we compare the average occurrences of key topics and expressions in RTL’s 

newscasts and in M1’s newscasts, huge divergences become readily apparent. This 

is not only because RTL's newscast covers a much more diverse range of topics 

(e.g., crime news, tabloid stories, non-political news of public interest, etc.), but 

also because its political news differs markedly from public television in terms of 

Expression Migrant/migration War Peace Sanctions Sovereignty Soros 

February - 
Total (3 

Broadcasts) 

0 
(immigrant/immigrat

ion: 4) 
10 8 5 0 3 

February - 
Average per 
Broadcast  

0 
(immigrant/immigrat

ion: 1.3) 
3.34 2.67 1.67 0 1 

March – 
Total (11 

Broadcasts) 

0 
(immigrant/immigrat

ion: 0) 
39 20 4 9 3 

March - 
Average per 
Broadcast  

 

0 
(immigrant/immigrat

ion: 0) 
3.545 1.818 0.364 0.818 0.273 

April – Total 
(14 

Broadcasts) 

1 
(immigrant/immigrat

ion: 0) 
44 14 15 1 0 

April - 
Average per 
Broadcast 

0.07 
(immigrant/immigrat

ion: 0) 
3.14 1 1.07 0.07 0 

Three 
Months – 
Total (28 

Broadcasts) 

1 
(immigrant/immigra

tion: 4) 
93 42 24 10 6 

Three 
Months – 

Average per 
Broadcast 

0.04 
(immigrant/immigra

tion: 0.14) 
3.32 1.5 0.86 0.36 0.21 



 

20 

language use, narrative structure, and other dimensions — they do not follow 

trajectories that closely align with those of Fidesz. 

In the case of domestic political news and foreign political news with domestic 

relevance, we examined the affiliation of speakers who “framed” individual news 

items within newscasts. We defined the following categories: government-party 

politicians, experts associated with the governing party, opposition politicians, 

experts associated with opposition parties, and independent experts not affiliated 

with any specific party. We counted only individuals interviewed by the public 

broadcaster and whose interviews were used to frame a particular story or news 

item in the newscast. All interviews were counted regardless of their length (for 

instance, even the interview with Tisza Party’s municipal representative Judit 

Barna in the February 27 broadcast were taken into account, even though only two 

of her words were relayed on television). 

At the end of the three-month period, we created a word cloud showing the names 

of the most frequently featured experts and politicians throughout the quarter. 

The size of the names reflects the frequency of their appearances. 

 

Figure 6 



 

21 

The word cloud clearly shows that interviews with Prime Minister Viktor Orbán 

appeared the most often in the newscast — often excerpts from his weekly public 

radio interviews. However, it is also apparent that among the 25 most frequently 

quoted individuals, only a handful are not politically affiliated with the ruling 

parties, either as politicians or as experts. The most frequently interviewed 

experts over the quarter were Géza Sebestyén (Matthias Corvinus Collegium), 

László Dornfeld (Center for Fundamental Rights), and Zoltán Lomniczi Jr. 

(Századvég Institute). 

The numerical distribution among the different types of speakers was as follows: 

  February March April Total 

Ruling-party politician 84 86 68 238 
Opposition politician 19 18 19 56 

of which: Our Homeland 
10 6 11 27 

Democratic Coalition 
4 3 1 8 

Tisza 3 1 2 6 
Jobbik 2 7 4 13 

Hungarian Socialist 
Party 

0 1 1 2 

Government-affiliated 
expert 

59 64 66 189 
Opposition-affiliated 
expert 0 0 0 0 

Independent expert 
22 36 33 91 

       Table 4 

 

When we break down the group of opposition politicians interviewed by their 

party affiliation, it becomes clear that certain parties are heavily overrepresented 

— whether in comparison to the number of parliamentary seats they hold or their 

results in last year’s European Parliament elections. The imbalances in the party 



 

22 

affiliation of interviewed opposition politicians are clearly illustrated in the chart 

below. 

 

Figure 7 

 

As can be seen, nearly half of all interviewed opposition politicians belonged to 

the Mi Hazánk party, while Jobbik politicians were also overrepresented compared 

to their polling or electoral results — in fact, twice as many Jobbik members gave 

interviews to public television as members of the Tisza Party. 

Throughout the three-month period, it was characteristic that experts not 

affiliated with any party were usually not asked to comment on core public or 

political issues. The overwhelming majority of such non-affiliated interviewees 

were experts in areas unrelated to politics (e.g., wood industry expert, 

seismologist, library director, etc.). 

The task of shaping political narratives in the newscast is entrusted almost 

exclusively to experts and institutes affiliated with Fidesz (e.g., Sovereignty 



 

23 

Protection Research Institute, Nézőpont Institute, Századvég, MCC, Center for 

Fundamental Rights), while economic news is mostly presented by representatives 

of NKE (National University of Public Service) and the Ministry for National 

Economy. 

It is also important to examine the sources cited by the newscast. Here, we looked 

at both the number of references and the political orientation of the media 

outlets cited. The distribution of cited media sources is shown in the following 

table: 

Table 5 

The foreign media outlets cited cover a broad political spectrum (e.g., Fox News, 

Ukrainska Pravda, Bild, Reuters, Politico, Russian state news agency TASS, CNN, etc.). 

However, when examining the references to domestic media, the principle of 

pluralism is not nearly as evident. Only a small portion of the cited Hungarian 

outlets are independent from the ruling parties. Excluding the public news agency 

MTI, only 24 percent of the Hungarian references come from non-government-

aligned sources. 

Moreover, these references are mostly used to support narratives critical of the 

opposition. The newscast does not cite critical news about the government from 

these outlets. In rare cases when they do (e.g., in the case of Direkt36’s documentary 

Dynasty), the purpose is typically to provide a rebuttal or counter-narrative to 

criticism directed at the government. 

There were no corrections issued during the period under review. Between February 

and April, the public broadcaster lost one correction lawsuit—against journalist 

Árpád W. Tóta—but the ruling was not legally binding at the time this report was 

Month 
MTI (Hungarian 

Telegraphic Office) 
Pro-government 

media outlets 

Independent 
Hungarian media 

outlets 

Foreign 
media 
outlets 

February 9 73 26 50 

March 2 72 25 42 

April 6 89 24 41 

Total 17 234 75 133 



 

24 

completed, and thus the correction had not appeared in the newscast or on the 

public media website. 

 


