
 

  

Semiannual Report: Public 
Media Monitoring 

Based on M1 news broadcasts at 7:30 PM 

February-July 2025 
 

2025. szeptember 

A REPORT BY REPUBLIKON INSTITUTE 



2 

BEVEZETÉS (FIRA SANS 16, 1-ES SORKÖZ, KÖVÉR, KISKAPITÁLIS) 

Democratic control, transparency, and impartiality in the operation of public 

service media are essential to a free public sphere and to ensuring that voters can 

make informed decisions. The joint monitoring report by the Republikon Institute 

and Connect Europe — the first semi-annual publication of a one-year project, 

covering the period February–July 2025 — seeks to evaluate, with supporting data, 

the balance of news coverage in public media, with particular attention to M1’s 

evening news program, broadcast at 7:30 p.m. The aim of the research is to assess 

whether public media complies with the requirements of independence and 

pluralism as set out in the relevant domestic and EU regulations. 

During the study, the Institute applied both quantitative and qualitative 

methodological tools: it analyzed the full content of the evening news program on 

a daily basis, assessing, among other things, the screen time of politicians, the 

frequency and context of their mentions, the narrative framing of news items, the 

sources cited, as well as the presence and framing of key political topics (e.g., 

migration, war, economy). Based on the aggregation of the resulting data, we 

obtained a comprehensive picture of the structural and content-related operation 

of the program. Over the six-month period, it became clearly apparent that the 

evening news primarily follows the perspectives of government communication. 

Governing party politicians appear predominantly in a positive context, with 

dominant screen time, while opposition figures are presented mainly in neutral or 

negative terms. Politicians of the Tisza Party—especially Péter Magyar—are 

mentioned extremely frequently, typically in a discrediting, scandal-focused 

context. This negative portrayal is evident not only in word choice but also in the 

thematic and visual environment surrounding their appearances. 

The vast majority of those featured in the news are governing party politicians or 

experts linked to them, while opposition politicians appear at a much lower rate, 

and independent expert opinions are included only marginally—and usually not in 

matters of public or political significance. Among the media outlets cited, pro-

government sources are also overwhelmingly dominant, while information from 

EXECUTIVE SUMMARY 

 

 



3 

independent or critical outlets is rarely included, and when it is, it typically appears 

in a rebuttal context. 

An analysis of the frequency and context of various keywords (e.g., “migration,” 

“war,” “peace,” “sanctions,” “Soros”) also demonstrates that M1’s evening news 

operates in close symbiosis with the government’s current political agenda. During 

the observed period, a gradual shift could be identified from foreign policy topics 

to domestic actors and issues, in line with Fidesz’s communication strategy. 

In summary, it can be concluded that M1’s evening news does not meet the 

expectations of public service broadcasting in terms of balance, objectivity, or 

pluralism of opinion. The program predominantly represents pro-government 

perspectives, while disproportionately silencing or placing opposition and critical 

voices in a negative context. 

  

  



4 

BEVEZETÉS (FIRA SANS 16, 1-ES SORKÖZ, KÖVÉR, KISKAPITÁLIS) 

The core function of public service media is to provide impartial, reliable, and 

varied information to society. Their responsibility is to support the functioning of 

democratic public life, ensure pluralism of opinion, and make cultural, educational, 

and other public interest content easily accessible. In addition, public service 

media play a key role in fostering national and minority identities and 

strengthening social cohesion. Hungary’s Act CLXXXV of 2010 on Media Services and 

Mass Media (the so-called Media Act) defines public service media as follows: 

“a) its operations are independent both from the state and from economic agents, 

and the managers of public service broadcasters and those involved in the 

performance of their operations have professional autonomy – within the 

applicable legislative framework; b) its system ensures accountability and the 

existence of social control” The independence of public broadcasting is governed 

not only by Hungarian legislation but also by EU regulations. The European Media 

Freedom Act (EMFA), which came into effect on May 7, 2024, also addresses the 

independence and impartiality of public service media. The Hungarian public 

broadcaster, MTVA, has been subject to recurring criticism over its alleged bias in 

favor of the governing parties, the Fidesz-KDNP alliance. Such critiques seem to be 

supported by the fact that a court ruled in 2014 that Dániel Papp, the current 

director of MTVA, could legally be called a “news falsifier” due to his distortion of a 

2011 news report and that Balázs Bende, head of the foreign affairs desk at MTVA, 

made unmistakable references to the political orientation of public media in a a 

leaked audio recording from an internal meeting ahead of the 2019 European 

Parliament elections. 

Republikon aims to examine in an objective and factual manner the extent to which 

the accusations of partiality and bias frequently leveled at Hungary’s public 

broadcaster (and in particular its news shows) are well founded. On February 1, 

2025, Republikon began monitoring the evening news shows at 7:30 PM on M1, the 

public broadcaster’s main television channel, on a daily basis. The goal of the 

project is to evaluate the validity of claims that the Hungarian public broadcaster’s 

programs serve primarily to amplify government messaging rather than to provide 

INTRODUCTION   



5 

objective information. Our research examines M1’s evening news broadcasts from 

both quantitative and qualitative perspectives. In this report, we present the 

findings from the first half of the year (February-July), along with the trends and 

changes observed over the six-month period. 

 

  



6 

EREDMÉNYEK  

In our project, we made use of both qualitative and quantitative methods to analyze 

M1’s newscasts. The analysis focused exclusively on the M1 evening news broadcast 

that airs at 7:30 PM, as this time slot traditionally attracts the highest viewership 

among the channel’s daily news shows. 

Each news show was analyzed individually, with each news item examined 

separately. The daily results were compiled into monthly data sets; this study 

presents an analysis of the first three months. 

Our research rests on three thematic pillars: the representation of political actors, 

the choice and framing of topics covered, and news sources. In terms of the 

representation of political actors, we examined the following: 

• Politicians’ time on screen  

• Perception of the portrayal of Hungarian politicians  

• Perception of the portrayal of foreign politicians  

• Frequency of politicians’ names  

• Common expressions appearing in the context of politicians’ names (the 9 words 

before and after each mention) 

Regarding the topics covered in the news shows, we considered the following: 

• Number of speakers providing a narrative frame for the news  

• Political affiliation of these speakers  

• Frequency of expressions central to the government’s narrative  

(for this, we used randomly selected episodes of RTL’s evening news show as a 

reference point) 

For the news sources, we studied the following: 

• Number of press outlets cited  

• Political affiliations of these outlets  

• Number of corrections issued 

METHODOLOGY  



7 

To analyze word frequencies and the context in which politicians’ names appeared, 

transcripts were generated for each daily newscast using software tools. These 

transcripts were then processed and analyzed using the Voyant Tools text analysis 

program. 

  



8 

EREDMÉNYEK  

The length of the news shows is relatively consistent, ranging from around 45 to 

about 60 minutes. While the broadcasts do not consist exclusively of political news, 

such content makes up the majority of the program. The  the proportion of political 

news showed a decreasing tendency in the first half of th year. While in February 

this rate was 81 percent, by May it had fallen to 70 percent, and by July to 63 percent. 

We categorized political news into three types: purely domestic political news, 

purely foreign political news (world politics), and foreign political news with 

domestic relevance (world politics with domestic relevance). 

 

Figure 1 

The proportion of political news made up by each of these three types varied 

somewhat across the six months examined. In February, the share of purely foreign 

political news was relatively high at 31%—in part due to the early actions of U.S. 

President Donald Trump. By March, however, this figure had dropped to just over 

18%, and by April, it had declined further to 16%.  

During the summer the proportion of purely foreign political news increased 

somewhat, but even in June it was only 25 percent, and in July it dropped down to 

28%

35%

16%

21%

Percentage of total news time by topic in the analyzed 
semester

Nem politikai Belpolitika Külpolitika Külpolitika, belpolitikai érintettséggel

DATA  

Purely 
domestic 
political 

 

Purely 
foreign 
political 

 

Foreign political news with domestic 
relevance 

Non- political 

 



9 

21 percent. The thematic distribution of political news is illustrated in the figure 

below on a month-by-month basis.  

 

Figure 2 

The data clearly show a steady increase in the emphasis on domestic political news 

during the spring months, coinciding with a shift towards domestic affairs in the 

Hungarian government’s discourse. After that, in May and June, the focus decreased 

slightly, but in July domestic politics once again became more prominent. The news 

program’s shift in focus reflects the corresponding shifts by Fidesz. 

  

42%

31%

27%

51%

18%

31%

53%

16%

32%

50%

20%

30%

47%

25%

29%

51%

21%

28%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

Belpolitika Külpolitika Külpolitika, belpolitikai
érintettséggel

Thematic distribution of political news as a percentage of 
total political news coverage

február március április május június júliusFebruary March April May June July 

Purely domestic 
political news 

 

Purely foreign 
political news 

Foreign political news with 
domestic relevance 



10 

 

An important element of our study was the representation of politicians, which we 

examined in several ways. The most straightforward method was analyzing 

politicians’ time on screen, as determined by the length of time for which a 

politician’s image appeared on screen or a politician’s voice was audible. Each 

appearance of a politician was then categorized as positive, negative, or neutral. 

In making these classifications, we considered various factors, such as the context 

of the politician’s appearance, the narrative and framing of the newscast, the 

politician’s role in the news item, and whether expert commentary supported or 

contradicted the politician’s statements. 

 

Figure 3 

 

 

 

18:49:37

15:09:07

0:00:00

6:54:26

0:41:52

5:23:38

0:00:00

6:00:00

12:00:00

18:00:00

0:00:00

Összes
kormánypárti

Pozitív
kormánypárti

Negatív
kormánypárti

Összes
ellenzéki

Pozitív
ellenzéki

Negatív
ellenzéki

Time on screen of governing-party and opposition 
politicians (hour, minute; second)

Adatsor1

REPRESENTATION OF POLITICIANS 

Total 
governing-

party 

 

Positive 
governing-

party 

Negativ 
governing-

party 

Total 
opposition 

Positive 
opposition 

Negative 
opposition 



11 

 

In every month of the first half of the year, governing-party politicians clearly 

received more screen time than opposition politicians. 

 

Figure 4 

It is important to note that not a single instance of governing party politicians 

appearing on screen in a negative light was recorded over the six months examined, 

with their negative time on screen remaining at 0 seconds. 

In contrast, the portrayal of opposition politicians was far more mixed. For example, 

politicians from the Tisza Party appeared almost exclusively in a negative context, 

while politicians from other opposition parties were generally presented neutrally. 

Opposition politicians portrayed positively were most commonly from Our 

Homeland (Mi Hazánk) and Jobbik. 

Representation can also be measured by how often a politician’s name is 

mentioned in the newscasts. To that end, we selected seven key “main characters” 

and tracked how often their names were mentioned, as well as the context of those 

mentions (positive, negative, or neutral). It is important to note that we only 

counted explicit name mentions—not titles or substitute terms. Thus, for Viktor 

73%

27%

Time on screen of governing-party and opposition 
politicians (6-month total)

Kormánypártok EllenzékRuling parties Opposition 



12 

Orbán, we only counted uses of “Orbán Viktor” or “Orbán,” excluding terms like 

“miniszterelnök” (prime minister) or “kormányfő” (head of government). 

There were several reasons for drawing a clear line between names and titles. For 

one, repeating a name is a much more direct method of building political identity 

and enhances public recognition more than using titles. In addition, from a practical 

point of view, it is difficult to decide which alternate terms should count. For 

instance, should nicknames (e.g. “Brussels Péter”) be included? Where do we draw 

the line with titles (e.g. “national leader”)? What about phrases involving adjectives 

(e.g., “the convicted politician”)? And how many mentions is “Prime Minister Viktor 

Orbán” worth—one or two? For these reasons, we felt the cleanest methodological 

approach was to only count name mentions.  

In addition to seven Hungarian political figures, we also tracked how often the name 

of Donald Trump—who took office in January—was mentioned in M1's evening 

newscasts. We encoded the context of each mention as follows: (1) for positive, (-1) 

for negative, and (0) for neutral. 

The average values for each person by month are presented in the following table. 

Table 1 

Name of Politician 
Viktor 
Orbán 

Péter 
Magyar 

Gergely 
Karácsony 

Ferenc 
Gyurcsány 

Governm
ent or 
gov’t 

members 

Fides-
KDNP 
memb

ers 

Oppositio
n or 

opposition 
politicians 

Donald 
Trump 

Február - Incidence 302 297 23 37 478 212 252 346  

Február - Context 1 -1 -0,9 -1 1 1 -0,69 1  

Március - Incidence 260 353 23 25 482 288 257 228  

Március - Context 1 -0,96 -0,5 -0,73 1 1 -0,7 0,93  

Április - Incidence 222 448 13 26 632 246 746 134  

Április - Context 0,93 -0,97 -1 -0,93 1 1 -0,93 0,96  

Május - Incidence 258 306 27 23 657 359 683 109  

Május - Context 1 -0,97 -0,88 -1 1 1 -0,97 0,76  

Június - Incidence 226 284 105 5 508 328 455 102  

Június - Context 0,93 -1 -0,94 -1 1 1 -0,88 0,57  

Július - Incidence 256 491 22 4 681 431 569 122  

Július - Context 0,96 -1 -0,83 -1 1 1 -0,93 0,42  

Six Mounths – 
Incidence 1.524 2.179 213 120 3.438 1.864 2.962 1.041  

Six Mounths - Context 0,97 -0,95 -0,84 -0,94 1 1 -0,85 0,77  



13 

Over the six months examined, some interesting trends emerged in how often 

certain individuals were mentioned. One of the most notable shifts was in the 

coverage of opposition politicians. While in February and March, the government or 

its members were mentioned far more often, by April this ratio had reversed, and it 

was only in June that the majority of mentions of government members appeared 

again.  

This is not because there was less talk about government members; in fact, the 

frequency of mentions increased by 150 between March and April. Meanwhile, 

however, mentions of opposition parties and politicians nearly tripled in one 

month. The reversal of the trend did not mean that there was little talk about the 

opposition; during the summer, they were still mentioned twice as often as in 

February and March. However, the fact that their already negative representation 

became even more negative in April clearly shows how closely this coincides with 

Fidesz's narrative. From April onwards, the Tisza Party featured much more 

prominently than before (as can be seen from Péter Magyar's references), typically 

in narratives in which Fidesz-KDNP or one of its politicians criticized Magyar and 

Tisza. Although there was less talk about the leader of the Tisza Party in June, by 

July Magyar Péterezés had broken a half-year record in the news. 

The growing trend in references to the Tisza Party and its politicians, as well as 

Péter Magyar, strongly echoes the communication of Fidesz and the press outlets 

associated with them. The prime minister himself is increasingly mentioning the 

Tisza party and its politicians in his own media outlets. Almost parallel to this, the 

number of mentions of Péter Magyar and the opposition (primarily through Tisza) 

has skyrocketed. The news also presents pro-government tropes, such as Szabolcs 

Bóna, Tisza's agricultural expert, playing a role in the spread of foot-and-mouth 

disease, or that Kinga Kollár is responsible for withholding EU funds, but the focus 

remains on Péter Magyar, with most of the references to him attempting to 

reinforce his image as a "scandalous" politician ("porn actor in the Tisza Party 

circle," "Péter Magyar stole electricity from the toilet at one of his events"). 

 



14 

It is worth highlighting the politicians of Tisza in particular, since from April 

onwards public television typically devoted more attention to them than to Fidesz, 

and the news reports about them carried a narrative very similar to that used for 

the governing parties. At the end of February and in March, the public media 

focused mainly on Kriszta Bódis and Romulus Ruszin-Szendi, or more precisely on 

issues related to them in Fidesz's communications (LGBTQ activism, liposuction), 

while in April the focus shifted to Kinga Kollár. In mid-April, Kollár was among the 

three most mentioned politicians five times. In each case, the focus was on 

statements she made during the April 7 hearing of the European Parliament’s 

Committee on Budgetary Control. The framing of these news reports closely 

matched Fidesz’s communication (e.g., “Kollár thinks it’s good if Hungarians live 

poorly,” comparisons to the 2006 Őszöd speech of former PM Gyurcsány, or the 

notion of a Tisza-Brussels pact). In May, Ruszin-Szendi was back in the spotlight, 

primarily due to his speech at the NATO meeting, for which the government accused 

him of exceeding his mandate by supporting Ukraine. In June the pressure on the 

Tisza’s politicians eased slightly, when Gegely Karácsony became the target of 

public media criticism in connection with Pride and the capital's financial situation, 

just as the government's communications at that time focused on the mayor. Thus 

in June, only at the beginning of the month did they try to discredit Tisza — by 

further discussing Ruszin-Szendi’s speech and by bringing up Péter Aranyosi’s 

earlier Roma-related jokes — after the comedian had criticized the government on 

Partizán. In July, the reports focusing on Ruszin-Szendi continued, though with less 

intensity than before (further discussion of the liposuction, his earlier stay at an 

expensive hotel, etc.). In addition, at the beginning of the month, the resignation of 

Eszter Ordas, a member of the Budapest General Assembly, and the questioning of 

its reasons were repeatedly covered in the news. In addition, Réka Róka, known for 

her appearances in adult films, was also mentioned, but the focus gradually shifted 

back from her party colleagues to o Péter Magyar, whom the National Resistance 

Movement began to portray as a puppet of Eurocrat politicians, similar to their 

"Hungarian Zelensky" campaign. 

 



15 

Donald Trump’s name was mentioned very frequently in February (346 times), but 

less often afterwards, with 228 mentions in March and only 134 in April. This drop 

also reflects a broader decline in the length of the foreign affairs segment of the 

news broadcast from month to month. Meanwhile, Trump's role in the news began 

to change. Although there is still no negative news about it, the early-year optimism 

characteristic of the ruling parties has increasingly been replaced by neutrality. 

During the semester, we also examined the context in which certain foreign 

politicians (as well as the EU/Brussels and Ukraine) appear. During the research, 

we coded positive contexts as 1, negative contexts as -1, and neutral contexts as 0. 

The results are presented below (we did not look at frequency here): 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figure 5 * Xi Jinping appeared in the news less than five times in six months. 

An examination of the results from the three months in question reveals a clear 

tendency in the representation of political actors generally perceived as being 

critical of Hungary or, more specifically, the Hungarian government. For many 

 Xi Jinping* 

Representation foreign politicians and actors 



16 

figures, it is evident that the news program treats them with an inherently hostile 

tone, and the perfect score of –1 is avoided only because of a few neutral 

appearances. These include Manfred Weber, Ursula von der Leyen, and the EU itself 

(often referred to simply as Brussels). The same is true of Volodymyr Zelensky and 

Ukraine, as both the country and its leader have typically been portrayed as 

obstacles to peace negotiations, and as attempting to accelerate EU accession 

through backroom deals, which would harm Hungary's interests, and possibly 

seeking to overthrow the Hungarian government by supporting Péter Magyar. 

However, there are politicians whose tone has become noticeably more negative 

over time. One such politician is Emmanuel Macron, who received a largely neutral 

representation in February and March, but appeared in a negative light in almost 

all of his appearances between April and June. This was partly due to the French 

court's ruling against Marine Le Pen, which the news suggested may have been a 

political decision, and partly due to France's position on the Russian-Ukrainian war. 

The negative criticism of these developments is strongly in line with the 

communication of the ruling parties, not only in tone but also in panels discussing 

how Western countries (including France) are encouraging Ukraine to continue the 

war. Another politician who has undergone a noticeable change in terms of 

representation is Friedrich Merz. The new German chancellor not only appeared 

frequently in February (in more than half of the broadcasts), but was typically 

portrayed in a positive light, which in many cases was due to the fact that he was 

compared to Olaf Scholz, who was portrayed by the news as a weak, pro-war 

politician during the German election campaign. Then, in March and April, he 

received much less media attention, and with Scholz fading into the background, 

he tended to slip into the neutral category until the summer, when he typically 

appeared in a negative light in the two or three monthly broadcasts in which he 

appeared (the accusations were that he was obstructing the settlement of the war 

in Ukraine and arming Ukraine). 

 

 



17 

Another less obvious figure in international news is none other than Vladimir Putin. 

Putin is primarily associated with the war, yet he is portrayed in a much less 

negative light as a warmonger than Zelensky, who is fighting for his country's 

independence. Compared to his role in the war, Putin surprisingly often appears in 

a positive light (open to peace, his only condition being that Gazprom be allowed 

to supply Russian gas to Europe, etc.), even if his portrayal is mostly neutral in the 

vast majority of cases. The negative portrayal of the Russian president is almost 

exclusively evident when the news reports that, according to Donald Trump, neither 

Zelensky nor Putin are open to a ceasefire. 

 

We also examined which words and expressions appear most frequently alongside 

individual political figures’ names (primarily Viktor Orbán and Péter Magyar) in the 

news broadcasts. Concretely, we used a text analysis software to collect data on the 

nine words preceding or following each mention of a politician’s name. 

Next to Orbán's name (after the word "prime minister"), the word "said" (236) 

appeared most frequently, but among the most common words there were also 

many expressions referring to the prime minister's statements, such as "spoke" 

(154), "announced" (114), and "formulated" (86), but "emphasized" (66), "stressed" 

(79), and other words with a similar connotation also appeared frequently. In 

addition, Viktor Orbán's statements on Kossuth Radio were frequently monitored, 

as the name of the prime minister is mentioned 185 times in connection with 

Kossuth Radio. 

During the six months examined, a consistent trend was observed whereby the 

prime minister's name appeared in connection with topics that coincide with the 

ruling parties' current narrative. In February, but especially in the first half of the 

month, Viktor Orbán's name was mentioned particularly often in connection with 

Donald Trump, who, as mentioned earlier, was consistently portrayed in a positive 

light by the news. This is clearly an attempt to establish a positive associative 

relationship between the two leading politicians. In contrast, the number of joint 

CONTEXT OF THE NAMES OF VICTOR ORBÁN AND PÉTER 
MAGYAR 



18 

mentions decreased significantly in May and June, with only two such occasions in 

each month. 

Research into Viktor Orbán's name is somewhat less interesting than that of Péter 

Magyar, as his name is typically associated with the key issues currently emphasized 

by the government. n February, the focus was on families (‘family’ – 14; ‘mother’ – 8; 

‘child’ – 10), while in March it shifted to the economy, with the word ‘economy’ itself 

appearing 19 times in proximity to Orbán’s name. In the same month, in fact, 

alongside ‘economy’, Viktor Orbán’s name was the fifth most frequently occurring 

term, after ‘European’, ‘Hungarian’, ‘Ukraine’, and ‘EU-related’. Similarly, in May, the 

words most often appearing around the prime minister’s name were linked to 

Voks2025 (‘vote/ballot’ – 10; ‘accession’ – 19; ‘membership’ – 16; and 

‘Ukraine/Ukrainian’ – 95). Taken together, these results suggest that, at least in 

terms of expressions, the news tends to refer to Viktor Orbán in a relatively neutral 

manner. Notably, no large number of positive terms appears in association with his 

name. In the case of Péter Magyar, however, negatively connoted expressions 

emerge far more prominently. 

The difference in the portrayal of the two politicians can be captured in numerous 

ways. One of the most striking is the choice of words used when Orbán makes a 

statement compared to when Magyar does. In Orbán’s case, throughout all six 

months, far stronger and unquestioning expressions dominate (such as the 

previously mentioned ‘said’, ‘announced’, etc.). In contrast, with Péter Magyar, the 

wording conveys a very different tone: 

Alongside the name of the president of the Tisza Party, the second most frequent 

word over the six-month period was ‘according to’ (217 instances). This clearly 

illustrates how the language differs from that used in reference to Orbán’s 

pronouncements, since the very use of this term implies that Péter Magyar’s 

statements are presented primarily as opinions. To be sure, neutral expressions 

also appeared in connection with Magyar, but with roughly the same frequency as 

words such as ‘responded’ (89), which conveys reactivity in contrast to Orbán’s 

forceful communication, or the explicitly accusatory ‘denied’ (38). 



19 

It is also interesting to examine how the context of Orbán’s and Magyar’s names 

relates to the words ‘peace’ and ‘war’. Viktor Orbán’s name appeared alongside the 

term ‘peace’, or one of its variations (peace mission, pro-peace, for peace), 88 

times, and with ‘war’ or one of its variants (into war, wartime) 84 times. By contrast, 

in Péter Magyar’s case, ‘peace’ appeared 19 times, while ‘war’ occurred 53 times. 

This clearly shows that whereas for the prime minister war and the potential peace 

to resolve it are presented in a balanced way, Péter Magyar is associated in public 

media predominantly with war. This is particularly evident from the fact that out of 

those 53 instances, the word ‘pro-war’ was used nine times in the context of the 

Tisza Party president’s name. Over the six-month period, the expression ‘pro-war’ 

appeared only once within nine words of the prime minister’s name. 

Most strikingly, when examining Péter Magyar’s name, there are numerous 

expressions that appeared on only a single day and not during the rest of the 

month, yet almost every day had at least one such occurrence. These were not 

characteristic in the context of Viktor Orbán’s name. This is not limited to terms 

such as ‘left-wing’ (26), ‘Pride’ (22), ‘SZDSZ’ (8), Ferenc Gyurcsány (19), or ‘gender’ 

(6), which the government uses as negative expressions, but also includes genuinely 

derogatory words. During the examined half-year, without claiming to be 

exhaustive, the following expressions (or their permutations) preceded or followed 

Péter Magyar’s name: 

‘Aggressive’ (14), ‘brain-dead’ (6), ‘puppet’ (5), ‘clown’ (3), ‘scandal’ (32), ‘stinking’ (9), 

‘crime’ (22), ‘procedure’ (27), ‘contradiction’ (7), ‘kidnapper’ (2), ‘violent/violence’ (5), 

‘unprepared’ (2), ‘suspicion’ (8), ‘weak’ (5), ‘treason’ (4), ‘humbug’ (5), ‘oath of loyalty’ 

(3), ‘angry/fiery’ (4), ‘plays/plays around’ (10), ‘unpleasant’ (8), ‘spy’ (26), ‘serves’ (3), 

‘corruption/corrupt’ (6), ‘flattered’ (2), ‘failure’ (10), ‘caught’ (9), ‘wiretaps’ (13), 

‘theft/stolen’ (9), ‘threatened’ (13), ‘falsifies’ (4), ‘unworthy’ (3), ‘pro-migration’ (2), 

‘indefensible’ (3), ‘sycophant’ (1), ‘vulgar’ (1), ‘shouts’ (3), ‘colludes’ (7), ‘panic’ (6), 

‘penetrating’ (1), ‘brazen’ (6), ‘bug’ (2) (particularly interesting here, as the word ‘bug’ 

was used with Viktor Orbán, but it does not appear in proximity to his name), 

‘humiliate’ (4), ‘buffoon’ (2), ‘poser’ (4), ‘propaganda/propagandist’ (28), ‘provokes’ 

(5), ‘hamming it up’ (2), ‘slinks’ (2), ‘sneaky’ (4), ‘personal attacks’ (11), 



20 

‘servant/serves’ (5, once as ‘subservient’), ‘orders/instructions’ (16), ‘blackmails’ 

(13). 

This list is by no means exhaustive, but it clearly illustrates the tone of the news 

segments in which Péter Magyar’s name appears. Such expressions in this quantity 

do not occur in proximity to the prime minister’s name. However, it is not only the 

evaluation of Péter Magyar in which the evening news and Fidesz’s communication 

converge. Many expressions appearing alongside Magyar’s name are 

fundamentally linked to topics the governing party uses to discredit him. Again, 

without claiming to be exhaustive, these include: 

‘Insider’ (trade) (43), Roland Ceber (49), ‘abolishes’ (7), ‘parliamentary immunity’ 

(law) (57), ‘pact’ (12), ‘pornographic’ (4), ‘stock/share’ (58), ‘Romanian land’ (3), 

‘phone theft’ (7). 

In addition, numerous politicians, as well as Ukraine (or Ukrainians), frequently 

appear in the context of Péter Magyar’s name, in connection with whom the news 

clearly paints a negative picture. By appearing in the context of the Tisza Party 

president, the news explicitly plays on these negative associations. For example, 

alongside Viktor Orbán, who regularly comments on the war, the words 

‘Ukrainian/Ukraine’ appear only 288 times, whereas with Péter Magyar they occur 

377 times. Volodymyr Zelensky, who we have previously seen is typically portrayed 

as a scapegoat and a delay to peace, is mentioned together with Orbán only 27 

times, but with Péter Magyar 48 times. The most striking example, however, is 

Manfred Weber, depicted as pro-war both by the news and by the governing party, 

whose name appears 53 times in proximity to Péter Magyar’s. 

 

 

 

 

 



21 

 

One of the important elements of our research was to examine the frequency with 

which certain expressions that occupy a central role in the government’s messaging 

can be heard in the public broadcaster’s newscasts. The chart below shows the 

evolution of the number of mentions of some such words and expressions over the 

course of the six months examined. 

 

Table 2 

We also examined the same terms over the six-month period in 48 of RTL’s evening 

newscasts. The frequency of these expressions in the RTL broadcasts is as follows: 

Table 3 

 

If we compare the average occurrences of key topics and expressions in RTL’s 

newscasts and in M1’s newscasts, huge divergences become readily apparent. This 

is not only because RTL's newscast covers a much more diverse range of topics (e.g., 

crime news, tabloid stories, non-political news of public interest, etc.), but also 

because its political news differs markedly from public television in terms of 

language use, narrative structure, and other dimensions — they do not follow 

trajectories that closely align with those of Fidesz. 

Expression Migrant/ 
migration War Peace Sanctions Sovereignty Soros 

Total 1085 2004 931 288 267 131 

Average per 
Broadcast 5,99 11,07 5,14 1,59 1,48 0,72 

Expression Migrant/ 
migration War Peace Sanctions Sovereignty Soros 

Total 6 170 79 43 43 7 

Average per 
Broadcast 0,13 3,54 1,65 0,90 0,90 0,15 

KEY TOPICS 



22 

In domestic and domestic-related news, we examined who framed the given news 

items during the month. We counted those who were interviewed by the news or 

some other public media program (e.g., Kossuth Radio, M5) and whose interview 

was used by the news to frame the current news item. Regardless of the length of 

the statement, we took into account every interview that was broadcast (for 

example, the interview with Judit Barna, a representative of the capital city, which 

appeared in the February 27 broadcast, from which only two words from the 

representative were ultimately included in the news). At the end of the six months 

examined, we created a word cloud from the names of the experts and politicians 

who spoke most frequently during the semester. The size of the words 

demonstrates the frequency of occurrence of the persons examined.   

 

Figure 6 

The word cloud also shows that Viktor Orbán's interviews are shown most often in 

the news, which is understandable, as many of them are excerpts from his weekly 

public media radio interviews, but we can also see that among the 25 most frequent 

speakers, there are only a few who are not politicians or experts affiliated with one 

of the governing parties. The most frequently interviewed experts in the first half 

of the year were Géza Sebestyén (MCC), László Dornfeld (Center for Fundamental 

Rights) and Zoltán Lomnici Jr. (Századvég). 



23 

In numerical terms, the distribution among the individual speakers was as follows: 

  db 

Pro-government 
politician 433 
Opposition politician 117 

Expert linked to the 
governing party 

354 

A non-partisan expert 
143 

Table 4 

 

If we examine the group of opposition politicians based on the party affiliation of 

those interviewed, we can see that representatives of certain parties are strongly 

overrepresented, whether we compare this to the number of parliamentary seats 

their party holds or to the party's results in last year's EP elections. The following 

figure clearly illustrates the disproportionality of the party affiliations of the 

opposition politicians who made statements: 



24 

 

Figure 7 

It is evident that roughly half of all opposition politicians interviewed are members 

of Mi Hazánk, but Jobbik politicians are also overrepresented compared to their 

poll or election results, with one and a half times as many of them giving interviews 

to public television as members of the Tisza Party. 

It was characteristic of the six months that experts not affiliated with the party 

were generally not asked to express their opinions on public issues in the strictest 

sense. The vast majority of those who made statements in this form were experts 

in fields not directly related to politics (wood industry experts, seismologists, 

library directors, etc.). The shaping of political narratives in the news is the task of 

experts and institutes affiliated with Fidesz (e.g., the Institute for the Protection of 

Sovereignty, the Nézőpont Institute, Századvég, MCC, and the Center for 

Fundamental Rights), while economic news is mostly covered by the NKE and the 

Ministry of National Economy. 

It is also important to examine the sources cited by the news program. Here, we 

looked at the number of references and the political affiliation of the given media 

outlet. The distribution of the cited media outlets is shown in the table below: 

Party affiliation of opposition politicians interviewed 
during the period under review 



25 

 

 

Figure 5 

The foreign media outlets referenced cover a broad political spectrum (e.g., Fox 

News, Ukrainska Pravda, Bild, Reuters, Politico, Russian state news agency (TASS), 

CNN, etc.). However, when examining references in the domestic media, the 

principle of plurality does not appear to be as strongly enforced. Only a small 

proportion of the Hungarian media outlets referenced are independent of the 

ruling parties. These account for only 17 percent of all references. Moreover, in 

most cases, such references serve to support narratives that are critical of the 

opposition. The news program does not cover news critical of the government from 

these outlets. If it does (e.g., in the case of Direkt36's documentary "Dynasty"), it is 

typically to try to refute criticism of the government. 

There were no corrections during the period under review. Between February and 

July, the public media lost a correction lawsuit against Árpád Tóta W., but the 

judgment was not final, so by the time the study was completed, the correction had 

not appeared either in the news or on the public media's website.  

Month 
MTI (Hungarian 

Telegraphic Office) 
Pro-government 

media outlet 

Independent 
Hungarian media 

outlets 

Foreign 
media outlet 

Total 27 454 145 218 



26 

BEVEZETÉS (FIRA SANS 16, 1-ES SORKÖZ, KÖVÉR, KISKAPITÁLIS) 

According to a study by the Republikon Institute, the evening news program on the 

public media channel M1 clearly failed to meet the public service requirements set 

out in both domestic media laws and European standards between February and 

July 2025. The content and structure of the news program did not reflect political 

diversity, did not provide equal opportunities for political actors, and did not offer 

unbiased, fact-based information to viewers. 

Based on the research, it can be concluded that the news program's operation is 

determined by the goals of pro-government political communication. A recurring 

pattern in the news is that government figures are presented in a positive light, 

while opposition figures (especially politicians from the Tisza Party) are often 

portrayed in a disparaging context. Critical or alternative viewpoints are rarely 

given coverage, and when they are, it is as a counterpoint to the government's 

position, not as an independent viewpoint. 

The skewed distribution of news sources, the one-sidedness of expert opinions, and 

the dominance of pro-government narratives show that during the period under 

review, public media functioned more as a government mouthpiece than as a public 

service. All this undermines society's right to democratic information and reduces 

the quality of public debate. 

In light of the analysis, it is clear that the current functioning of public media 

requires structural reforms. It is essential to ensure genuine social oversight, while 

guaranteeing editorial autonomy. In addition, it is necessary to strengthen 

institutional guarantees of professional and political independence and to 

effectively enforce balance requirements. One of the cornerstones of democratic 

functioning is a credible and pluralistic media system, the creation and 

maintenance of which is also in the public interest in the case of public media. 

CONCLUSION  


